Agata zwalnia tempo

opublikowano: 23-07-2019, 22:00

Jedna z największych sieci sklepów z meblami ograniczyła inwestycje.

Agata (dawniej Agata Meble) to trzeci — pod względem powierzchni handlowej salonów — gracz wśród sprzedawców wyposażenia wnętrz w kraju. Wyprzedzają ją tylko Black Red White (BRW) i szwedzka IKEA. Kontrolowana przez rodzinę Ćwików firma ma jednak większe ambicje.

Jeszcze kilka miesięcy temu Marcel Rodak, dyrektor ds. rozwoju w Agacie, mówił, że firma co roku przeznacza na inwestycje około 150 mln zł. W zeszłym roku CAPEX wyniósł 146 mln zł. Rok wcześniej jednak firma zainwestowała 120 mln zł, a jej plany na ten rok to zaledwie 73 mln zł. Dyrektor deklarował również, że Agata „w dłuższej perspektywie” chce uruchamiać trzy, cztery sklepy rocznie. W 2017 r. firma wpisała się w te ramy: ruszyły cztery nowe placówki — w Rzeszowie, Stalowej Woli, Rumi i Nowym Sączu.

Nigdy wcześniej nie uruchomiono w jednym roku aż tylu sklepów. Potem jednak Agata zwolniła tempo: w minionym roku do sieci dołączyły dwie nowe placówki — w Gorzowie Wielkopolskim i Lubinie, a sklepy we Wrocławiu i Rybniku zostały zmodernizowane.W styczniu tego roku otworzył podwoje nowy salon w Opolu (prawie 10 tys. m kw.), a miesiąc temu — sklep w Zielonej Górze (12 tys. m kw.). I na tym zapewne na razie koniec.

Marcel Rodak mówił w lutym, że firma zamknęłazeszły rok z ponad 295 tys. m kw. powierzchni handlowej, a na koniec tego chce mieć około 320 tys. m kw. Jak wynika ze sprawozdania zarządu, w latach 2017 i 2018 Agata nie poniosła żadnych wydatków w związku z ochroną środowiska. Nie miała również takich planów na ten rok. Firma nie skomentowała zmniejszenia inwestycji ani braku wydatków na ochronę środowiska.

e4037212-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Być może zmniejszony CAPEX wynika z ograniczenia długów. Na koniec zeszłego roku długoterminowe (z terminem zapadalności od roku do 5 lat) zadłużenie Agaty spadło z ponad 57 mln zł, do około 29,5 mln zł. Urosły zaś, i to znacząco, zapasy. Ich wartość przekroczyła na koniec 2018 r. 200 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to około 160 mln zł.

W dwucyfrowym, stabilnym tempie rosną również przychody grupy. W 2017 r. zwiększyły się o 17,5 proc., do 1,37 mld zł, a w zeszłym — o 14,5 proc., do 1,57 mld zł. Inaczej jest z zyskownością grupy. O ile w 2017 r. jej zysk zarówno brutto, jak i netto urósł o prawie o jedną czwartą, to w minionym roku wzrost był radykalnie niższy.

Zysk brutto zwiększył się o 3,8 proc., do 171,3 mln zł, a netto — tylko o 1,2 proc., do 112,9 mln zł. Przyczyny należy upatrywać w regularnie rosnących obciążeniach podatkowych. W 2016 r. Agata zapłaciła około 20 mln zł podatku dochodowego, rok później ponad 25 mln zł, a w zeszłym ponad 30 mln zł. Także na temat finansów nie uzyskaliśmy żadnego komentarza przedstawicieli grupy.

Agata to przedsiębiorstwo rodzinne. Jego głównymi akcjonariuszami są bracia Grzegorz, Sebastian i Marcin Ćwikowie, z których każdy ma pakiet liczący prawie 26,4 proc. akcji spółki. Wszyscy zasiadają też w zarządzie jako wiceprezesi (prezesem jest Grzegorz Przondziono), natomiast ich ojciec Aleksander Ćwik jest szefem rady nadzorczej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy