Było sporo zamieszania, były zakulisowe wojenki, było przeciągnie terminów — ale na końcu nie było rewolucji. Prawa do transmisji meczów piłkarskiej Ekstraklasy przez najbliższe cztery lata kupiła platforma nc+, która pokaże 6 meczów w każdej kolejce. Dwa spotkania będą dostępne na antenie Eurosportu 2. Emocje pojawiły się, bo negocjacje po raz pierwszy prowadziła stworzona przez Włochów agencja MP & Silva, która we wrześniu została partnerem Ekstraklasy. Kontrakt, według zapewnień spółki organizującej rozgrywki, jest „rekordowy w historii polskiej piłki". Pośrednicy, którzy podpisali sześcioletni kontrakt z Ekstraklasą, zagwarantowali jej — i klubom — wpływy wyższe od dotychczasowych. Teraz wynegocjowaną „górką" MP & Silva będą dzielić się ze spółką.

— Negocjacje w sprawie sprzedaży praw telewizyjnych w Polsce trwały długo — najlepszym scenariuszem było zamknięcie ich w okolicach marca. Było jednak wielu chętnych, nie tylko spośród krajowych graczy, bo zainteresowany był m.in. Fox, grupa Modern Times czy Eleven Sports. Najważniejsze, że udało nam się osiągnąć pozytywne rezultaty: maksymalizację dystrybucji i optymalizację wielkości przychodów — mówi Roberto Dalmiglio, dyrektor handlowy MP & Silva.
W połowie maja prawa do pokazywania fragmentów spotkań w internecie przez najbliższe cztery lata kupiła Grupa Onet. pl i jej właściciel, Riniger Axel Springer Polska.
— Teraz skupiamy się na sprzedaży pozostałych praw krajowych — mówi Roberto Dalmiglio.
Prawa międzynarodowe kupiło już Vivendi.
— Chodzi nam przede wszystkim o dotarcie z ofertą do Polaków mieszkających za granicą, w drugiej kolejności o budowanie marki Ekstraklasy wśród kibiców z innych krajów — mówi Marco Auletta, prezes MP & Silva.
Klientami agencji, która ma w portfolio m.in. prawa do czołowych lig piłkarskich, turniejów tenisowych czy Formuły 1, jest ponad 200 nadawców z całegoświata. Firma podaje, że jej roczne przychody przekraczają 720 mln USD. Co skłoniło ją do nawiązania współpracy z Ekstraklasą?
— Polska to dla nas bardzo interesujący rynek: jest stabilna, rozwija się gospodarczo, ma dużą i młodą populację, a konkurencja na rynku telewizyjnym i reklamowym jest spora. W Europie Środkowej i Wschodniej tylko Rosja i Turcja są bardziej atrakcyjne. Nasze partnerstwo z Ekstraklasą i pozytywne wyniki, osiągnięte w przetargu, wywołały zaciekawienie wśród przedstawicieli innych lig i dyscyplin w Polsce, choć trudno w tym momencie mówić o jakichś kolejnych umowach — mówi Marco Auletta.
Przedstawiciele agencji podkreślają, że priorytetem było zakończenie negocjacji w sprawie Ekstraklasy.
— Teraz będziemy rozmawiać o sprzedaży nadawcom w Polsce praw do innych rozgrywek. Część — w tym prawa do ligi włoskiej i francuskiej — już pozyskało Eleven Sports Network — mówi Roberto Dalmiglio.
Eleven Sports Network jest powiązane z Andreą Radrizzanim, jednym z dwóch głównych udziałowców MP & Silva. Start w Polsce zapowiada na 2 sierpnia, ale szczegółów na razie brak i nie wiadomo, na jakich platformach się pojawi.
Następny przetarg na prawa do Ekstraklasy może wyglądać zupełnie inaczej.Większą rolę mogą odgrywać np. operatorzy telekomunikacyjni, na niektórych rynkach pojawiają się też pomysły tworzenia własnych kanałów przez spółki zarządzające ligami.
— Model konsumpcji treści zmienia się na wieloplatformowy. Coraz większą rolę odgrywa internet i urządzenia mobilne. Pilnie śledzimy te zmiany — mówi Marco Auletta.