Agora rośnie z rynkiem reklam
REKLAMÓWKA: W 2000 roku planujemy wzrost przychodów z reklam na poziomie 23-25 proc. — mówi Jerzy Thieme, dyrektor finansowy Agory. fot. Grzegorz Kawecki
Wyczekiwaną przez inwestorów strategię obecności w Internecie Agora ogłosi 21 stycznia. Spółka spodziewa się 23-25-proc. wzrostu przychodów z reklam w 2000 r.
Po trzech kwartałach 1999 roku zysk skonsolidowany Agory osiągnął poziom 96,4 mln zł. Sprzedaż wyniosła 495,2 mln zł, z czego 80 proc. stanowiły przychody z reklam. Ostatni kwartał roku kalendarzowego to zwykle okres najwyższych przychodów dla wydawców gazet. Wigilijne wydanie „Gazety Wyborczej” ukazało się w rekordowym (1 mln egzemplarzy) nakładzie.
— Oczekuję, iż wzrost przychodów w IV kwartale 1999 roku był podobny do wzrostu, jaki spółka zanotowała po 9 miesiącach, kiedy to wpływy „Gazety Wyborczej” z reklam zwiększyły się o 26 proc. — powiedział Reuterowi Jerzy Thieme, dyrektor finansowy Agory.
Prognozy rynkowe przewidują wzrost sektora reklamowego o 23 proc. Jest to zbieżne z poglądami kierownictwa warszawskiej spółki, które planuje w 2000 roku wzrost na podobnym poziomie.
1999 rok Agora poświęciła na rozwój „Gazety Wyborczej”. Włączony został dodatek dla kobiet, zmieniono szatę graficzną dodatku telewizyjnego. Spółka nie planuje wydawania nowych tytułów, gdyż mogłoby to zmniejszyć czytelnictwo „Gazety Wyborczej”, która skupia obecnie 60 proc. wszystkich krajowych reklam prasowych. Na drugą połowę 2000 roku planowane jest otwarcie drukarni w Pile i kolejnej poza Warszawą. Agora zainwestowała 400 mln zł w ich budowę i modernizację drukarni w Tychach. Nowe zakłady mają uniezależnić firmę od innych drukarni i doprowadzić do obniżki kosztów oraz zapewnić docieranie gazety do czytelników każdego dnia w oznaczonym czasie.
W tym roku spółka zamierza rozszerzyć swoją działalność. Być może w większym stopniu zaangażuje się w Internet, wykorzystując popularność wersji on-line gazety. Jerzy Thieme nie ujawnił nowych szczegółów, zapowiedział ich ogłoszenie na 21 stycznia.
Agora nadal będzie rozwijać działalność radiową (potwierdzeniem tego jest ostatni zakup 49 proc. udziałów w Radio Classic). Obecnie firma posiada 7-proc. udział w krajowym rynku. Działalność ta w 1999 roku była dochodowa i podobnie powinno być w tym roku.