Agora straszy spadkiem reklamy

KZ
28-02-2012, 00:00

Kilka dni temu kasandryczne wizje przedstawił TVN, wczoraj zawtórowała mu Agora.

Dla tradycyjnych mediów nastały trudne czasy. Najpierw pesymistyczne prognozy dla rynku reklamy telewizyjnej przedstawił TVN, wczoraj zarząd Agory poinformował, że oczekuje aż 14-17 proc. spadku wpływów reklamowych w segmencie prasy codziennej.

To dla rynku zaskoczenie (negatywna reakcja była jednak stonowana — kurs akcji spadał o 1,5 proc.), choć warto pamiętać, że władze spółki zwykle dość konserwatywnie podchodziły do prognoz. Nie zmienia to faktu, że najważniejsze do tej pory źródło przychodów wydawcy „Gazety Wyborczej” bije z każdym rokiem coraz słabiej.

W 2011 r. wpływy z ogłoszeń w „Wyborczej” i „Metrze” zmniejszyły się o 13 proc., a udział w strukturze przychodów grupy spadł z 48 do 42 proc. Dla porównania: w „tłustym” 2007 r. ogłoszenia w „Wyborczej” przyniosły aż dwie trzecie z 850 mln zł, jakie spółka zarobiła na działalności reklamowej.

Odwrót reklamodawców od prasy codziennej przekłada się na skromną dynamikę przychodów całej grupy, bo choć przychody Agory w 2011 r. wzrosły o 10,6 proc., do 1,23 mld zł, to poprawa w całości jest skutkiem przejęcia operatora kin Helios. Razem z internetem mają być to jedyne pewne, wzrostowe obszary w grupie w 2012 r.

Nie wiadomo, czy wystarczy to do poprawy zysków (w 2011 r. wynik netto spadł o 41 proc., do 42,2 mln zł), bo zarząd Agory zapowiedział stabilizację kosztów operacyjnych. Dla analityków to niespodzianka.

— Nie zauważyłem zapowiedzi bardziej drastycznych cięć kosztów, czego należałoby się spodziewać, kiedy główny segment spada o jedną szóstą czy jedną piątą — komentuje Waldemar Stachowiak, analityk Ipopemy. W samym IV kwartale Agora zarobiła na czysto 9 mln zł (50 proc. mniej niż rok wcześniej), a przychody grupy spadły o 1,5 proc., do 335,9 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KZ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Agora straszy spadkiem reklamy