Agora ustabilizowała wycenę
Mniej więcej w połowie stycznia kurs Agory znalazł swego rodzaju poziom stabilności, o czym mogą przekonywać niewielkie wahania ceny akcji w wąskim przedziale (74-76 zł za walor). Z podobną sytuacją mieliśmy do czynienia w połowie listopada, tyle że w tamtym okresie kurs akcji spółki kształtował się na poziomie o około 10 proc. wyższym od obecnego. Potem doszło do zwyżki ceny walorów wydawcy „Gazety Wyborczej” do niemal 95 zł, co skusiło inwestorów do realizacji zysków. Efektem tego była obserwowana na przełomie roku silna przecena.
Wynikać ona mogła z nie najlepszych prognoz dotyczących rynku reklamowego w Polsce oraz ceny papieru.
Ostatnie szacunki wskazują, że w 2000 r. rynek reklamowy w Polsce wzrósł o 12,5 proc., nieco mniej od wcześniejszych prognoz. Niższa dynamika rozwoju tego segmentu rynku to efekt słabszego wzrostu gospodarczego. Dodatkowo, co ma duży wpływ na wyniki osiągane przez spółkę, potwierdziły się prognozy wzrostu ceny papieru. Spółka podpisując kontrakty na dostawy papieru założyła wzrost jego ceny o 20 proc. Do tego wprowadzony został także 7-proc. VAT na prasę.
Zdaniem analityków CDM Pekao SA, w 2000 r. Agora wypracowała zysk netto w kwocie 158 mln zł. W obecnym wartość ta szacowana jest na 170 mln zł przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 930 mln zł. W datowanej na 26 stycznia rekomendacji, analitycy CDM Pekao SA wskazują, że tegoroczne wyniki spółki obciążone będą kosztami działalności portalu gazeta.pl. Spółka zamierza wydać w 2001 r. na portal około 50 mln zł i jest to wartość znacznie przekraczająca prognozy. Między innymi z tego względu, oraz wspomnianych wcześniej kwestii związnych ze słabszymi prognozami dla rynku reklamowego i wzrostami cen papieru, analitycy rekomendują zachowanie neutralnej pozycji na walorach przedsiębiorstwa. Jednocześnie rekomendujący obniżyli wycenę spółki do 75 zł za akcję.