Agora zanotowała potężne straty

Kamil ZatońskiKamil Zatoński
opublikowano: 2020-05-29 07:29

42,7 mln zł wyniosła przypadająca akcjonariuszom jednostki dominującej strata netto Agory w I kwartale 2020 r. Spółka przyznała, że nie będzie w stanie zrealizować celów finansowych strategii na lata 2020-2022.

Przychody netto ze sprzedaży właściciela kin Helio i wydawcy m.in. "Gazety Wyborczej" spadł w I kwartale o 6,2 proc. do 289,6 mln zł.

Bartosz Hojka, prezes Agory
Fot. ARC

W największym stopniu wpływ na to mial 20-procentowy spadek wpływów ze sprzedaży biletów w kinach. Przełożyło się to również na zmniejszenie wpływów ze sprzedaży barowej i z reklam wyświetlanych w kinach, a także z działalności filmowej grupy. Niższe były również przychody ze sprzedaży usług poligraficznych. 

Przychody reklamowe Grupy Agory rosły szybciej niż rynkowe wydatki na promocję produktów i usług i zwiększyły się o ponad 3 proc.. To głównie zasługa wyższych wpływów ze sprzedaży reklam internetowych, zwłaszcza spółki Yieldbird, oraz radiowych.

Przychody ze sprzedaży wydawnictw również nieco się zwiększyły, o czym zdecydowały rosnące wpływy z prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej”, przy jednoczesnych stabilnych przychodach Wydawnictwa Agora. Liczba subskrypcji treści Wyborcza.pl na koniec marca 2020 r. wyniosła 236,5 tys., co oznacza wzrost o ponad 34 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 r., a łączne wpływy cyfrowe dziennika sięgnęły 11,2 mln zł, co stanowi 30 proc. całkowitych wpływów dziennika.

Strata operacyjna wyniosła 19,5 mln zł, wobec 0,5 mln zł zysku przed rokiem, a strata netto 42,7 mln zł (wobec 5 mln zł straty przed rokiem). 

Wynik EBITDA wyniósł 44,6 mln zł i był wyższy r/r. 

"Na podstawie dokonanych przez Spółkę analiz, że wybuch pandemii COVID-19 oraz jej długofalowe skutki dla polskiej gospodarki i Grupy Agora uniemożliwią Agorze zrealizowanie celów finansowych ustalonych w Strategii Grupy Agora na lata 2018 – 2022 r. w horyzoncie czasowym do końca 2022 r." - podała spółka, zaznaczając, że nie rezygnuje ze strategicznych kierunków, które uznaje za atrakcyjne.

"Tempo i skala działań Grupy będą jednak istotnie odmienne od zakładanych w Strategii i zależne od procesu znoszenia obostrzeń sanitarnych w Polsce, dalszego przebiegu pandemii, skutków społecznych koronawirusa, rozwoju sytuacji gospodarczej oraz wpływu tych czynników na działalność Grupy Agora. Czynnikiem wpływającym na możliwość realizacji przez Grupę planów strategicznych będzie również termin powrotu do rozmów z konsorcjum banków na temat finansowania działań rozwojowych Grupy Agora" - dodano.

Agora zakładała osiągnięcie ponad 1,6 mld zł przychodów 2022 r. i ponad 200 mln zł EBITDA.