Zysk netto PZU spadł o 84,5 proc. w I kwartale

opublikowano: 29-05-2020, 07:06

W I kwartale 2020 r. zysk netto Grupy PZU spadł o 84,5 proc. do 116 mln zł. Duży wpływ na to miał odpis na Alior Bank.

Wynik jest o 80 proc. niższy od oczekiwań analityków, ankietowanych przez PAP.

Beata Kozłowska-Chyła, p.o. prezesa PZU

Przypis składki ubezpieczeniowej brutto był wyższy niż przed rokiem i wyniósł 6,1 mld zł (+3,3 proc.). Składki zarobione netto zwiększyły się o 3 proc. do 5,76 mld zł.

Przychody z tytułu prowizji i opłat wzrosly o 6 proc. do 1,019 mld zł, natomiast wynik netto z działalności inwestycyjnej spadł r/r o 38,6 proc. do 1,86 mld zł.

Odszkodowania i świadczenia ubezpieczeniowe netto zmniejszyły się o 17 proc. do 3,28 mld zł.

Odpis z tytułu utraty wartości firmy powstałej w wyniku nabycia akcji Alior Banku wynióśł 516 mln zł. Przez PZU jest to traktowane jako zdarzenie jednorazowe. Ponadto wynik w segmencie działalności bankowej obniżyło utworzenie w I kwartale 2020 roku dodatkowej rezerwy na prognozowane pogorszenie się jakości portfela kredytowego w Pekao oraz rezerwy związane z wyrokiem TSUE w sprawie kredytów konsumenckich. Efekty te częściowo niwelowano niższymi opłatami do BFG.

PZU zastanowi się nad "zaangażowaniem w aktywa bankowe" w obliczu ostrych cieć stóp procentowych i wyzwań z jakimi mierzy się obecnie sektor. Ubezpieczyciel jest akcjonariuszem Pekao i Aliora.

- Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, jak powinno wyglądać nasze zaangażowanie w aktywa bankowe, ale teraz jest na to za wcześniej. Z Odpowiedzią będziemy chcieli wrócić przy okazji nowej strategii – mówił Tomasz Kulik, członek zarządu Grupy PZU podczas konferencji dla dziennikarzy, poświęconej wynikom finansowym za I kw. 2020. 

Według Tomasza Kulika należy oddzielić dwie kwestie: to na co spółka ma wpływ jako akcjonariusz, a na co nie. Uważa on Aliora za bardzo dobrego partnerem do współpracy na linii bank-ubezpieczyciel. Natomiast PZU nie ma wpływu na otoczenie makroekonomiczne, które odbija się na rentowności banków, podkreślał Kulik podczas konferencji.

- Dziś rzeczywistość różni się od tej sprzed dwóch miesięcy i nie wiemy, jak będzie ona dalej się kształtować. Dzisiaj nawet w warunkach skrajnych nie widzimy konieczności dokapitalizowania Alior Banku. Ten podmiot jest w stanie sobie sam poradzić –  odpowiedział członek zarządu Grupy PZU, na pytanie z sali o dokapitalizowanie banku. 

PZU odnotowało także niższy wynik na notowanych instrumentach kapitałowych, w szczególności ze względu na gorszą koniunkturę na rynku kapitałowym na skutek pandemii COVID-19;

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane