Dwa zmartwienia PZU

opublikowano: 29-08-2019, 22:00

Wojna cenowa w komunikacji i spadająca wycena banków — to najbardziej doskwiera największemu ubezpieczycielowi nad Wisłą.

Osiągnięcie biznesowych celów będzie trudniejsze, niż założył nasz narodowy czempion w strategii Nowe PZU. Od stycznia do czerwca tego roku ubezpieczyciel z gałęzi życiowej zebrał łącznie 4,2 mld zł składek (wzrost o 1 proc. r/r), a majątkowej — 7,6 mld zł (spadek o 1,2 proc. r/r). Wszystko wskazuje na to, że zniżki w majątku, w którym PZU chce osiągnąć 38-procentowy udział do końca 2020 r. (obecnie ma 36,7 proc.), zagoszczą w wynikach ubezpieczyciela na dłużej, bo rynek walczy o klienta komunikacyjnego.

Grupa PZU, na czele której stoi Paweł Surówka, w pierwszym półroczu
2019 wypracowała blisko 1,5 mld zł skonsolidowanego zysku netto. To o 5 proc.
więcej niż rok wcześniej. Prezes zaznacza, że jego spółka zarobiła więcej
pomimo trudnych czasów
Zobacz więcej

SZTUKA ZARABIANIA:

Grupa PZU, na czele której stoi Paweł Surówka, w pierwszym półroczu 2019 wypracowała blisko 1,5 mld zł skonsolidowanego zysku netto. To o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Prezes zaznacza, że jego spółka zarobiła więcej pomimo trudnych czasów Fot. Marek Wiśniewski

Walka o OC

W wojnie cenowej nie zamierza jednak uczestniczyć PZU. Zarząd liczy, że zaprocentują dobre relacje z klientami.

— Ubezpieczycielowi szyki krzyżuje presja cenowa na rynku OC komunikacyjnego, szczególnie w segmencie klienta masowego, czyli detalicznego. Tutaj suma składek ubezpieczeniowych zebranych przez ubezpieczyciela od stycznia do czerwca spadła rok do roku o 6,1 proc. Spółka byłaby oczywiście w stanie osiągnąć 38-procentowy udział w rynku ubezpieczeń majątkowych w wyznaczonym terminie, jednak ważniejsza dla niej jest rentowność. Zarząd obrał dobry kierunek rozwoju. Z perspektywy inwestora rentowność to wskaźnik ważniejszy niż udział rynkowy — ocenia Michał Sobolewski, analityk DM BOŚ.

Rynek walczy też o klienta korporacyjnego.

PZU zachowuje się zgodnie z trendami rynkowymi, które wyznaczane są przez dwa czynniki — rentowność oraz konkurencję. Rynek ubezpieczeń jest cykliczny. Jesteśmy dziś w cyklu lekkich zniżek, ale nie zapowiada to agresywnej wojny cenowej — mówi Alexander Konopka, prezes Willis Towers Watson Polska.

W pierwszym półroczu tego roku na rodzimym rynkuubezpieczyciel osiągnął 6,68 mld zł przypisu składki w ubezpieczeniach komunikacyjnych. OC masowe odpowiada za 33 proc., a korporacyjne — 6 proc.

Co z bankami?

PZU pokłada wielkie nadzieje w bankach, których jest udziałowcem. Narodowy czempion ma blisko 32-procentowy pakiet akcji w Aliorze i 20-procentowy w Pekao. W strategii na lata 2018-20 założył, że dzięki współpracy suma aktywów obu banków osiągnie 300 mld zł (na koniec czerwca br. było 274 mld zł). Tymczasem bankom coraz trudniej funkcjonuje się nad Wisłą. Diametralnie rośnie im składka na Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Ponadto, cieniem na wynikach Aliora kładą się problemy finansowe dwóch dużych klientów: Zakładów Henryk Mięsnych Kania i Ruchu, kolportera i właściciela kiosków. A to oddala PZU od celu.

— Giełdowa wycena zarówna Aliora, jak i Pekao spada. To bardziej niż kłopoty Aliora doskwiera obecnie PZU, który wszedł do akcjonariatu obu banków znacznie powyżej aktualnego kursu. Co więcej, sytuacja makroekonomiczna w kraju pogarsza się, na co szczególnie wrażliwy jest sektor bankowy. W praktyce oznacza to mniejsze zyski dla akcjonariusza. Natomiast dobra wiadomość jest taka, że na spowolnienie gospodarcze dużo bardziej odporne od banków są właśnie firmy ubezpieczeniowe — zauważa analityk DM BOŚ.

Zyski z dywidendy to jedno, a ze współpracy — drugie. Paweł Surówka, prezes PZU, podkreśla, że Alior jest bardzo ważnym partnerem. Firmy wspólnie pracują m.in. nad projektem Cash, platformą pożyczkową dla pracowników firm, którym ubezpieczyciel sprzedaje tzw. grupówki.

— Współpraca z Aliorem układa się najlepiej w historii — twierdzi Paweł Surówka.

Natomiast Michał Sobolewski większy potencjał finansowy dostrzega we współpracy PZU z Pekao.

— Widać to m.in. w wynikach banków, które sprzedają polisy ubezpieczyciela — dodaje analityk DM BOŚ.

3650b480-8c31-11e9-bc42-526af7764f64
Ubezpieczeniowe wieści
Newsletter, który dostarczy informacji na temat tego, co dzieje się w branży ubezpieczeń.
ZAPISZ MNIE
Ubezpieczeniowe wieści
autor: Karolina Wysota
Wysyłany co dwa tygodnie
Karolina Wysota
Newsletter, który dostarczy informacji na temat tego, co dzieje się w branży ubezpieczeń.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy