AI: jakie kursy warto teraz ukończyć

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-09-04 20:00

Opłaca się inwestować w szkolenia, które pozwolą pracownikom dopasować się do coraz bardziej zautomatyzowanego środowiska pracy. Jakie kompetencje można rozwijać w poszczególnych branżach?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie kompetencje warto rozwijać?
  • Które szkolenia przydadzą się pracownikom działu marketingu i PR?

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rośnie liczba pracowników wspomagających się w wykonywaniu obowiązków służbowych rozwiązaniami opartymi na sztucznej inteligencji. Chociaż, jak wynika z badania Personnel Service, obecnie tylko 13 proc. Polaków korzysta na co dzień z AI, to eksperci są zgodni, że w kolejnych latach liczba ta się zwiększy. Aby nadążyć za zmianami, pracownicy muszą rozwijać swoje kompetencje, np. uczestnicząc w kursach i szkoleniach, które pomogą im w adaptacji do nowej rzeczywistości.

– Automatyzacja, robotyzacja i AI będą miały ogromny wpływ na rynek pracy w nadchodzących latach. Jak podkreśla Światowe Forum Ekonomiczne, do 2030 r. AI nie tylko zrewolucjonizuje wiele branż, ale również znacząco wpłynie na strukturę zatrudnienia. Szacuje się, że na całym świecie powstanie ok. 70 mln nowych miejsc pracy, a zlikwidowanych zostanie 20 mln. Oznacza to, że choć technologia zastąpi niektóre role, oprócz tego otworzy także nowe możliwości, które wymagają innych kompetencji. Pracownicy, którzy zainwestują w rozwój umiejętności cyfrowych, analitycznych i technologicznych, zyskają na tej transformacji, stając się kluczowymi graczami w nowym, zautomatyzowanym środowisku pracy mówi Krzysztof Inglot, ekspert rynku pracy i założyciel Personnel Service.

Kluczowe kompetencje

Jakie szkolenia i kursy wybrać w poszczególnych sektorach? Zatrudnieni w branży finansowej powinni rozwijać swoje umiejętności w zakresie analizy danych z wykorzystaniem narzędzi Python, R, SQL. Równie ważne jest zarządzania ryzykiem z użyciem AI oraz cyberbezpieczeństwo. Jakie kompetencje warto doskonalić w branży TSL (transport, spedycja, logistyka)? Aby nadążać za zmianami w tym sektorze, pracownicy powinni rozwijać umiejętność korzystania z zaawansowanych systemów zarządzania łańcuchem dostaw i analizy dużych zbiorów danych logistycznych oraz znajomość i obsługę systemów autonomicznych, takich jak drony i roboty.

Z kolei w branży medycznej kluczowa będzie znajomość platform telemedycznych i systemów zdalnego monitorowania pacjentów. Na znaczeniu zyskają także umiejętności interpretacji danych medycznych generowanych przez nowoczesne systemy diagnostyczne oraz obsługa zaawansowanych systemów robotycznych, w tym robotów chirurgicznych.

Rozwijać kompetencje w zakresie sztucznej inteligencji mogą również pracownicy sektora budowlanego. Mogą przykładowo zainwestować w dostępne na platformach edukacyjnych kursy z robotyki budowlanej oferowane przez uczelnie techniczne oraz szkolenia z zakresu AI w zarządzaniu projektami budowlanymi. Sztuczna inteligencja usprawnia zadania również w działach marketingu i PR. Kluczowe kompetencje pracowników w nich zatrudnionych obejmują znajomość narzędzi marketingowych AI i umiejętność analizy wyników kampanii przy użyciu big data.

Poznaj program konferencji "AI & Project Management" >>

Gdzie szukać wiedzy

Pracownicy, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje, mają do wyboru wiele źródeł informacji i edukacji.

- Warto przejrzeć chociażby zakładkę o szkoleniach AI na stronie gov.pl, gdzie znajdują się aktualne inicjatywy oraz programy szkoleniowe. Dodatkowo w wyborze kursów pomocny będzie oficjalny portal Unii Europejskiej, EURES, który oferuje szczegółowe rekomendacje dotyczące platform do nauki online, społeczności wspierających wymianę wiedzy. Umożliwia on zapisanie się na wartościowe biuletyny, które mogą stanowić cenne źródło inspiracji i wsparcia w rozwoju kompetencji w tych dynamicznie rozwijających się obszarach mówi Krzysztof Inglot.