Jedynie 5 proc. księgowych i przedsiębiorców biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez SW Research na zlecenie serwisu fillup k24 skłania się ku założeniu, że zawód księgowego zostanie zastąpiony przez sztuczną inteligencję. Większość respondentów jest odmiennego zdania i potrafi wymienić obszary, w których tej profesji nie zastąpi żaden algorytm. Połowa ankietowanych wskazała na budowanie relacji z klientem – te działania wymieniło 60 proc. księgowych i 41 proc. przedsiębiorców. Z kolei 39 proc. respondentów wskazało na kreatywność w rozwiązywaniu problemów (47 proc. księgowych i 31 proc. przedsiębiorców). Natomiast 31 proc. ankietowanych wymieniło negocjacje - ten obszar księgowości jest zarezerwowany dla człowieka wg 34 proc. księgowych i 29 proc. przedsiębiorców.
Gen stałego rozwoju
– Bardzo podoba mi się odpowiedź „kreatywność w rozwiązywaniu problemów”, ponieważ to sformułowanie w dużym stopniu określa specyfikę naszej pracy. Księgowi mają w swoim DNA wpisany „gen stałego rozwoju” związany z koniecznością stałego dostosowywania się do zmieniającej się rzeczywistości. Ten gen wiąże się również z dużą otwartością na technologię, szczególnie wówczas, gdy może ona usprawnić naszą pracę. W możliwość zastąpienia księgowych przez technologię mogą uwierzyć tylko osoby nierozumiejące biznesu, postrzegające księgowych stereotypowo. Technologia silnie wpływa na zawód księgowego, ale zdecydowanie go rozwija, a nie zwija – komentuje prof. dr hab. Stanisław Hońko, prezes zarządu głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.
Księgowi pozytywnie wypowiadają się na temat automatyzacji pracy. 35 proc. z nich uważa, że jej największym atutem jest oszczędność czasu, a wg 27 proc. - zwiększenie efektywności. Przedsiębiorcy patrzą na to nieco inaczej. Z ich punktu widzenia największą zaletą automatyzacji pracy księgowych jest redukcja błędów (40 proc.), natomiast 28 proc. badanych wskazuje na lepszą analizę danych.
W 70 proc. przypadków księgowi dzielą się z właścicielami firm wartościową wiedzą przynajmniej raz na kwartał. Co czwarty przedsiębiorca dostaje cenne porady od ekspertów księgowości nawet co miesiąc.
Kojarzą się z kosztami
Za co księgowi cenią swój zawód? Najczęściej za możliwość rozwoju (14 proc. odpowiedzi), wynagrodzenie (11 proc.), poczucie stałości zatrudnienia (9 proc.), okazję do działania analitycznego (9 proc.) i kreatywnego działania (6 proc.). Z raportu wynika, że jedynie 5 proc. księgowych nie ceni swojego zawodu, a 20 proc. nie jest w stanie określić płynących z niego zalet.
Aż 24 proc. przedsiębiorców nie podziela pozytywnych opinii na temat księgowych – kojarzą im się tylko z kosztami i ograniczaniem swobody w zarządzaniu finansami. Są też tacy, którzy uważają, że księgowi nie rozumieją oni biznesu i hamują innowacje.
Sprawdź program szkolenia online "Praktyczne zastosowania AI" >>