Akademia szkoli kierowców firm

Radosław Omachel
20-04-2000, 00:00

Akademia szkoli kierowców firm

Edukacja szoferów jest kosztowna

INWESTYCJA: Naszymi klientami są na ogół podmioty posiadające liczną flotę transportową. Dla takich firm szkolenie pracowników w zakresie umiejętności prowadzenia samochodu to po prostu dobry interes — uważa Andrzej Czerczak, odpowiadający za szkolenie w Akademii Bezpiecznej Jazdy. fot. G. Kawecki

Trzydniowy kurs bezpiecznej jazdy może zdecydowanie poprawić umiejętności przeciętnego kierowcy i w konsekwencji zmniejszyć liczbę stłuczek i kolizji. Szkolenie nie jest jednak tanią inwestycją, zwłaszcza jeżeli firma zatrudnia kilkudziesięciu szoferów.

Kurs bezpiecznej jazdy ma podnieść umiejętności praktyczne i poszerzyć wiedzę teoretyczną kierowcy.

— Uczestników szkolenia zapraszamy na weekend do Dęblina, gdzie na tamtejszym lotnisku prowadzimy zajęcia praktyczne. Mają one na celu wyrobienie w kierowcy prawidłowych zachowań w krytycznych sytuacjach drogowych. Część teoretyczna kursu składa się z wykładów o psychologii jazdy, zasadach udzielania pierwszej pomocy i analizy przyczyn wypadków. Od stycznia kursy prowadzimy również na lotnisku Okęcie — informuje Andrzej Czerczak, odpowiedzialny za szkolenie w Akademii Bezpiecznej Jazdy.

Skuteczne szkolenia

Zapewnia on, że nawet trzydniowy kurs może zdecydowanie podnieść umiejętności kierowców.

— Skuteczność szkolenia najlepiej odzwierciedla szkodowość, czyli stosunek sumy pieniędzy wpłacanej w ramach ubezpieczenia do późniejszych odszkodowań wypłacanych przez towarzystwo za stłuczki i wypadki na drodze. Średni spadek szkodowości po kursie bezpiecznej jazdy sięga 50 procent. W firmie Unilever, która przeszkoliła u nas prawie 500 kierowców, szkodowość zmniejszyła się o 40 procent — twierdzi Andrzej Czerczak.

— Mamy 80 samochodów obsługiwanych przez ponad 60 pracowników. Spędzają oni za kierownicą mnóstwo czasu, więc ryzyko stłuczki albo kolizji jest w ich przypadku większe. Ze względu na międzynarodowe przepisy obowiązujące w naszej firmie, zapewniamy kierowcom możliwie wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu pracy: samochody, którymi jeżdżą, są wyposażone w poduszki powietrzne, klimatyzację i ABS. Oprócz tego, staramy się ich cały czas szkolić, dlatego zdecydowaliśmy się na kurs w Akademii Bezpiecznej Jazdy. Efekt był natychmiastowy. W krótkim czasie szkodowość spadła z poziomu 150 procent do zaledwie 25 procent. To znaczy, że z każdego wpłaconego złotego, ubezpieczyciel musi nam wypłacić tylko 25 groszy. Niezadowoleni mogą być jedynie blacharze — zaznacza Janusz Białkowski, szef floty samochodowej w firmie 3M.

Również Optimum Distribution ma nadzieję, że inwestycja w umiejętności kierowców się opłaci. Ponieważ jednak przeszli oni szkolenie niedawno, jak informuje Zdzisław Masiak, szef pionu administracyjnego firmy, na korzyści finansowe trzeba jeszcze poczekać.

Wysokie ceny

Kursy bezpiecznej jazdy, jakkolwiek przynoszą znaczące korzyści, nie są jednak tanie. Zwłaszcza, jeżeli cenę szkolenia pomnoży się przez liczbę pracowników.

— Całkowity koszt trzydniowego kursu doszkalającego w Dęblinie to 900 zł od osoby. Jednodniowe zajęcia praktyczne w Warszawie, z wyłączeniem teorii, kosztują 600 zł. W najbliższym czasie zamierzamy wprowadzić dla klientów indywidualnych stawki godzinowe. 60 minut szkolenia praktycznego na Okęciu będzie kosztować około 100 zł — wyjaśnia Andrzej Czerczak.

Ubezpieczyciele oferują zniżki klientom korporacyjnym, ale dyplomy kierowców nie robią na nich wrażenia.

— Oprócz tradycyjnych upustów, z których korzystają wszyscy kierowcy, oferujemy zniżki marketingowe dla firm. Na przykład, jeżeli klient zamierza ubezpieczyć 50 samochodów, otrzyma dziesięcioprocentowy rabat. W przyszłości może wprowadzimy zniżki dla firm, których kierowcy jeżdżą bezpieczniej, ale na razie rynek się tego nie domaga — twierdzi Małgorzata Kiliszek, inspektor w IV Oddziale PZU w Warszawie.

Radosław Omachel

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Radosław Omachel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Akademia szkoli kierowców firm