Akcje Cyber_Folks potrzebują przejęć do wzrostu

Marek MuszyńskiMarek Muszyński
opublikowano: 2024-11-15 16:25

Kurs akcji spółki od szczytu w maju nie ma siły do kolejnego rajdu mimo poprawy wyników. Impas mógłby zostać przełamany, gdyby doszło do zapowiadanych przejęć – oceniają analitycy.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co uwzględnia już kurs akcji spółki na giełdzie,
  • jakie będą motory wzrostu wyników spółki w kolejnym roku.
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Spółka sprzedająca usługi hostingowe dla firm w modelu abonamentowym ma za sobą kolejny udany rok na GPW – akcje od stycznia zdrożały o 43 proc., ale od osiągnięcia szczytu w maju w okolicach 138 zł kurs pozostaje w trendzie bocznym, a nawet zdarzyło mu się zejść poniżej 110 zł. Wybicia brak, choć spółka dwukrotnie raportowała w tym okresie wzrost wyników. Problem w tym, że inwestorzy się przyzwyczaili, że spółka rośnie – zarówno w swojej działalności, jak również w zależnym Vercomie, który dostarcza zautomatyzowane usługi komunikacyjne w modelu abonamentowym.

- Wyniki spółki rosną zgodnie z planem – w Vercomie w tym roku jest zaplanowane 110 mln zł EBITDA, w Cyber_Folksie 70 mln zł, a zaskoczenia nie ma – kurs akcji już zdyskontował poprawę, którą widzimy, i brakuje impulsów do dalszego wzrostu - mówi Łukasz Kosiarski, analityk Ipopemy.

W oczekiwaniu na przejęcia

W przeszłości przejęcia były motorem wzrostu spółki dzięki dokładaniu kolejnych usług do oferty, a przez ostatnie dwa lata bazowała ona na wzroście organicznym. Jednocześnie w tym roku został sprzedany ProfitRoom, co pozwoliło na obniżenie wskaźnika dług netto/EBITDA do 0,5, a na koniec roku wskaźnik ten ma spaść do zera. To daje przestrzeń do transakcji, które spółka zapowiadała.

- To, czego wycena w pełni nie uwzględnia, to planowane przejęcia, które mogłyby rozruszać kurs akcji. Z drugiej strony mamy już okres przełomu roku i inwestorzy coraz bardziej będą patrzeć na to, jak kolejny rok będzie wyglądał pod kątem wzrostu – mówi Łukasz Kosiarski.

Analityk przewiduje, że efekty przejęć możemy zobaczyć już w przyszłorocznych wynikach.

- Zarząd wskazuje, że jest w trakcie negocjacji transakcji o mniejszej skali, a większa transakcja powinna się wydarzyć w najbliższych kwartałach. Zakładamy że szybciej w segmencie hosting/SaaS niż w CPaaS, w którym specjalizuje się Vercom – mówi Łukasz Kosiarski.

Mocny wzrost się trzyma

Przychody Cyber_Folksa w III kwartale wzrosły o 54 proc. r/r do 185 mln zł, podczas gdy skorygowana EBITDA wzrosła o 26 proc. do 46 mln zł. To pozwoliło na wzrost zysku netto o 70 proc. do 17 mln zł (z pominięciem efektów jednorazowych), z czego 7 mln zł przypada na Cyber_Folks, a 10 mln zł na Vercom.

- W hostingu Cyber_Folks pokazał dobry wynik zarówno jeśli chodzi o przychody, jak również EBITDA. Powoli przyśpieszają nowe produkty. Myślę że hosting bez problemu osiągnie cel 70 mln zł EBITDA z programu motywacyjnego – mówi Łukasz Kosiarski.

Program ten przewiduje ciągły wzrost wyniku EBITDA do poziomu 115 mln zł w 2027 r. Obecnie wzrost jest głównie realizowany przez rozwój usług hostingu, ale z czasem do dynamiki przychodów mają się także dołożyć przychody z nowych usług, takich jak _Stores, który jest kreatorem sklepów internetowych, czy _Now, czyli wspomaganego przez AI kreatora stron internetowych. Łącznie firma ma 40 tys. klientów, z czego niemal 1,5 tys. korzysta ze _Stores, a w przypadku _Now celem jest osiągnięcie 500 klientów do końca roku.

– Nasze dane pokazują, że klienci pozyskani w poszczególnych latach generują coraz większe przychody dla firmy. Obecnie ponad połowa przychodów to efekt transakcji z klientami pozyskanymi przed 2017 r., ale dynamiczny wzrost dotyczy także klientów pozyskanych później. A potencjał wciąż jest – nasze ARPU [średni przychód na użytkownika - red.] wynosi 550 zł, podczas gdy u spółek konkurencyjnych jest to w okolicach 900 zł – mówi Robert Stasik, dyrektor finansowy Cyber_Folks.

Wysoką dynamikę utrzymuje także Vercom specjalizujący się w kampaniach SMS, e-mail i innych, zwiększając liczbę klientów o 21 proc. do 91,6 tys. Do tego zwiększał sprzedaż do obecnych klientów, co pozwoliło podnieść skorygowany wynik EBITDA w III kwartale o 28 proc. do 29 mln zł.

- Vercom pokazał wysokie kluczowe wskaźniki – duży przyrost klientów i wysoką dynamikę NER, czyli wzrostu na bazie obecnych klientów. Nawet wyłączając największego klienta, od dwóch kwartałów utrzymuje 20-procentowe tempo wzrostu. To wraz z wejściem nowego produktu RCS [protokół do czatów SMS – red.] daje dobre perspektywy na przyszły rok – mówi Łukasz Kosiarski.