Przedsiębiorcy mają coraz większy problem z uzyskiwaniem przewagi konkurencyjnej i zwiększaniem liczby zamówień. Z najnowszego badania pt. „Skuteczna akcja wsparcia sprzedaży”, przeprowadzonego przez IRCenter i Pluxee Polska, wynika, że znaczną pomocą w osiągnięciu tych celów mogą być akcje promocyjne. Jak czytamy w tym raporcie, aż 80 proc. Polaków wzięło w ciągu ostatniego roku udział w różnego typu loteriach i konkursach z nagrodami. Aż 72 proc. konsumentów twierdzi, że dzięki uczestnictwu w akcji promocyjnej łatwiej zapamiętują markę lub produkt z nią związany. A 66 proc. przyznaje, że chętniej sięga po towary, dzięki którym może wygrać jakąś nagrodę. Dla przedsiębiorców to jasny komunikat – akcje promocyjne zwiększają szansę na realizację celów sprzedażowych firmy.
- To ważny argument w rozmowie o budżecie marketingowo-sprzedażowym. Tak wyraźny wpływ akcji promocyjnych na zapamiętywalność marki oraz na sprzedaż może stać się ”asem w rękawie”, gdy dyskutujemy o opłacalności i sensowności wdrażania w firmie tego typu rozwiązań. Warto dodać, że uzyskane w badaniu wyniki są zgodne z trendem światowym, w którym widać, że konsumenci cenią organizacje, które pomagają im radzić sobie z wyzwaniami ekonomicznymi. Firmy, które świadomie jako pierwsze zareagują i wdrożą odpowiednie instrumenty promocyjne, zyskają nawet na mocno konkurencyjnych rynkach – komentuje Karol Kamas, dyrektor marketingu w firmie Pluxee Polska.
W czym bierzemy udział
Z badania IRCenter i Pluxee Polska wynika, że konsumenci w naszym kraju kochają akcje promocyjne. Najczęściej biorą udział w programach lojalnościowych (83 proc.), nieco rzadziej korzystają z promocji z gratisami (63 proc.) i zakupów z rabatem (54 proc.). Z kolei 40 proc. konsumentów bierze udział w loteriach i konkursach. Zakupy z nagrodą lub prezentem przyciągają 14 proc. badanych.
Dla 75 proc. respondentów to nagrody pieniężne (np. karty przedpłacone czy e-vouchery) są największą zachętą do udziału w akcji promocyjnej. Jaka powinna być wygrana, aby motywowała do uczestnictwa w konkursie? Według konsumentów przede wszystkim uniwersalna i dająca wolność wyboru (60 proc.). Dla ponad połowy Polaków ważny jest natychmiastowy dostęp do niej bezpośrednio po wygranej. Natomiast dla 44 proc, konsumentów liczy się wartość nagrody – powinna być na tyle wysoka, żeby zwycięzca mógł mieć z niej konkretną przyjemność.
Poznaj program konferencji "Digital Customer Experience" >>
Co zniechęca
Badanie dotyczyło również tego, jakie czynniki zniechęcają do udziału w akcjach promocyjnych. Prawie połowa badanych przyznała, że konieczność podawania swoich danych osobowych jest dla nich taką przeszkodą. Zaraz za nią uplasowały się trudne do spełnienia warunki akcji promocyjnej (39 proc. wskazań). Co jeszcze zniechęca Polaków do uczestnictwa w konkursach? Niejasne lub często zmieniające się zasady lub nadmiar komunikatów, przeciążenie reklamami i powiadomieniami (po 36 proc.) oraz konieczność podania wieku i zainteresowań (7 proc.).
Których danych potencjalni uczestnicy akcji promocyjnych najbardziej nie chcą udostępniać? Pierwsze miejsce bezapelacyjnie zajmuje numer PESEL – wskazało na niego aż 82 proc. badanych. Co ciekawe, jest to większa przeszkodą dla kobiet niż mężczyzn. Na kolejnych miejscach znalazły się: ujawnienie informacji dotyczących dochodu (47 proc.), adresu zamieszkania (42 proc.) oraz numeru telefonu (36 proc.).
Warto dodać, że według co trzeciego badanego zniechęcające do udziału w akcji promocyjnej są nietrafione nagrody, które dają zbyt mały wybór lub mają niską wartość.
