Akcyza straciła procenty

Luty przyniósł pierwszy spadek akcyzowych wpływów do budżetu. Branża straszy, że to równia pochyła.

Styczeń był upojny: 1,148 mld zł niespełna 635 mln zł w tym samym okresie 2013 r. Tylko w ciągu jednego miesiąca budżet zarobił dodatkowe 500 mln zł dzięki decyzji o podwyższeniu akcyzy na wyroby spirytusowe o 15 proc. Producenci do maksimum wykorzystali moce pod koniec roku, żeby załapać się na starą stawkę, co budżet odczuł w styczniu.

Zobacz więcej

FOT. iStock

Po zastrzyku gotówki nadszedł jednak spadek. W lutym producenci napojów wyskokowych wpompowali do budżetu o 45 proc. mniej niż przed rokiem — niespełna 191 mln zł, wobec 364 mln zł w lutym 2013 r. Branża przekonuje, że to dopiero początek.

— Scenariusz, który zapowiadaliśmy, zaczął się realizować. Marzec i kwiecień nie przyniosą ożywienia, dalszy dwucyfrowy spadek wpływów jest pewny. Dodatkowe 700 mln zł, które budżet miał zarobić na zwiększeniu akcyzy, pozostanie na papierze — uważa Leszek Wiwała, prezes związku Polski Przemysł Spirytusowy. Przypomina, że sieci handlowe zrobiły zapasy tuż przed końcem roku, więc sprzedaż kwartalna producentów będzie drastycznie niższa niż w 2013 r.

— Na razie większość sklepów nie podniosła cen, więc klienci nie przestali kupować. Pytanie, jak się zachowają, gdy ceny wzrosną. Z rynku docierają do nas informacje, że handel chce rozłożyć podwyżkę w czasie, bo też boi się spadku rynku — dodaje Leszek Wiwała.

Producenci jednogłośnie prognozowali, że cały 2014 r. zamknie się dwucyfrowym spadkiem sprzedaży. Rynek co roku kurczy się o kilka procent, ale dotychczas wyniki ratowało rosnące zainteresowanie Polaków whisky i wódkami smakowymi. Zgodnie z budżetowymi założeniami, podwyżka akcyzy ma przynieść w 2014 r. wpływy o 780 mln zł wyższe niż planowane na rok poprzedni, w którym budżet miał uzyskać 6,7 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu