Akcyza uderza w ceny aut
Producenci i importerzy aut szybko zareagowali na podwyżkę akcyzy. W części salonów samochody podrożały już wczoraj. Część dealerów jeszcze się waha.
Większość obecnych na naszym rynku koncernów motoryzacyjnych już podniosła ceny samochodów. Podwyżki wahają się w przedziale 2-3 proc. i obejmują tylko modele o pojemności silnika poniżej 2 l. Już od wczoraj zdrożały auta u dealerów Renault, Opla, Hyundaia i Citroena. Kilku importerów (VW, Seat) zapowiada podniesienie cen na początku przyszłego tygodnia. Jednak, nawet w takich przypadkach, szansa na kupno tegorocznego auta po przedakcyzowej cenie jest już niewielka — trzeba brać bowiem pod uwagę czas oczekiwania na sprowadzenie samochodu.
Dealerzy poczekają
Wiadomo już, że Daewoo zareaguje na podwyżkę akcyzy dopiero za dwa tygodnie.
— Ceny samochodów Daewoo wzrosną od 1 maja. Skala podwyżek będzie różna — w zależności od modelu — mówi Krystyna Danilczyk z Daewoo-FSO.
Zdaniem Andrzeja Nosińskiego, sekretarza generalnego Peugeot Polska, podwyżki nastąpią u wszystkich importerów.
— Akcyza, jak każdy podatek, jest elementem cenotwórczym. Stąd konieczność uwzględnienia jej w cenie auta — twierdzi Andrzej Nosiński.
Na razie jednak Peugeot Polska nie wprowadza zmian w cennikach. Decyzji o podwyżkach nie podjął również Nissan.
— W tej chwili prowadzimy analizy rynku i posunięć konkurencji — mówi Joanna Wojtkowska z Nissan Poland.
Cen nie zmienia w tej chwili również FIAT.
— Na razie jeszcze nie podjęliśmy decyzji. Trudno więc ocenić, czy podwyżki w salonach FIAT nastąpią w maju czy też w czerwcu — mówi Bogusław Cieślar z Fiat Auto Poland.
Do dwóch razy sztuka
Podatek akcyzowy od samochodów wzrósł w tym roku już po raz drugi. Pierwsza podwyżka miała miejsce 1 stycznia 2000.
Teraz, od 13 kwietnia, stawka akcyzy od samochodów osobowych o pojemności silnika nie przekraczającej 2000 cm sześc. wynosi 6 proc. Takie samochody stanowią zdecydowaną większość kupowanych w Polsce aut.