AKTIS ZDOBYWA RYNEK STADIONÓW

Ryszard Gromadzki
opublikowano: 10-07-2000, 00:00

AKTIS ZDOBYWA RYNEK STADIONÓW

Konflikt firmy z Polskim Związkiem Piłki Nożnej wydaje się nieunikniony

OCZEKIWANIE: Jesteśmy otwarci na wszelkie propozycje ze strony PZPN. Na razie nie otrzymaliśmy żadnej propozycji rozwiązania tego problemu — twierdzi Norbert Rokita, prezes zarządu spółki Aktis Media. fot. JŁ

Aktis Media kupiła od niemieckiej firmy UFA prawa do band dynamicznych i statycznych wokół boisk ośmiu klubów piłkarskiej ekstraklasy na najbliższe dwa sezony. Kłóci się to z umową podpisaną przez PZPN z telewizją Canal+.

Poznańska spółka Aktis Media, wchodząca w skład Grupy Medialnej AMS, wykupiła od niemieckiej firmy UFA, będącej właścicielem powierzchni reklamowych na boiskach ośmiu polskich klubów pierwszoligowych, prawa do band dynamicznych i statycznych na okres najbliższych dwóch sezonów rozgrywkowych. Umowę zawarto pod koniec czerwca. Przedstawiciele spółki nie chcieli ujawnić ceny kontraktu.

Według Norberta Rokity, prezesa zarządu Aktis Media, celem firmy jest zaoferowanie pełnego pakietu możliwości reklamy na stadionach.

Koncentracja rynku

— Dotychczas prawa do reklamy wokół boisk piłkarskich były rozproszone wśród pośredników, klubów itd. Ich koncentracja przyczyni się do uporządkowania rynku reklam na obiektach sportowych, dzięki temu będziemy mogli zaoferować klientom standardowe pakiety, w których reklamodawca będzie mógł na przykład wykorzystywać zawsze te same miejsca prezentacji swojej reklamy i to nie tylko w czasie rozgrywek ligowych, ale także pucharowych i meczów reprezentacji — informuje Norbert Rokita.

Aktis posiada prawa do reklam w czasie rozgrywek pucharu UEFA i Ligi Mistrzów z udziałem polskich zespołów oraz prawa reklamowe do wyjazdowych meczów reprezentacji Polski.

Konflikt nieunikniony

W ostatnich dniach Polski Związek Piłki Nożnej podpisał umowę ze stacją Canal+ na wyłączne prawa do transmisji rozgrywek piłkarskiej I i II ligi na najbliższe 5 lat z opcją przedłużenia na kolejne 5. W pierwszym roku obowiązywania umowy kluby pierwszoligowe dostaną łącznie 32,8 mln DEM (około 65 mln zł), w każdym następnym sezonie kwota ta ma wzrastać o następne 2 mln DEM (4 mln zł). Zbigniew Boniek, wiceprezes PZPN ds. marketingu, który parafował tę umowę z ramienia związku piłkarskiego, zagwarantował w pakiecie sponsorowi rozgrywek, czyli telewizji Canal+ miejsca na reklamy na bandach, do których prawa nabył wcześniej Aktis. Podobnie rzecz się ma z wyjazdowymi meczami reprezentacji Polski w eliminacjach do mistrzostw świata w 2002 roku. Prawa reklamowe do tych meczów wykupił Aktis, tymczasem PZPN ogłosił podpisanie umowy sponsoringowej z Pomorskim Towarzystwem Leasingowym, które ma sponsorować reprezentację Polski w tych rozgrywkach. Jeśli polscy piłkarze zakwalifikują się do finałów MŚ rozgrywanych w Korei i Japonii, otrzymają od PTL 3 mln USD (ponad 12 mln zł), natomiast jeśli się nie zakwalifikują, dostaną 2,5 mln USD (ponad 10 mln zł). W zamian za sponsoring PZPN zagwarantował firmie możliwość wykorzystania przy swoim logo tytułu „oficjalny sponsor reprezentacji Polski” oraz zainstalowanie bannerów reklamowych PTL na stadionach, na których reprezentacja Polski będzie rozgrywała mecze reprezentacyjne, a więc i na tych, do których prawa posiada Aktis.

Szefowie Aktisu deklarują wolę porozumienia z władzami piłkarskimi, na razie jednak żadne rozmowy nie zostały podjęte. Jeśli taka sytuacja będzie się utrzymywała, konflikt spowodowany kolizją interesów wydaje się nieunikniony.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ryszard Gromadzki

Polecane