AL wyłoży 28 mln zł na produkcję samolotów…

Małgorzata Zdunek
21-03-2001, 00:00

AL wyłoży 28 mln zł na produkcję samolotów…

...jeśli zapotrzebowanie rynku amerykańskiego wyniesie 200 sztuk rocznie

Spółka Allstar Leasing, do której należy PZL w Bielsku-Białej, chce na kwietniowych targach w USA zaprezentować samolot Ruschmeyer. Jeżeli spotka się on z dobrym przyjęciem, jeszcze w 2001 r. firma zacznie budowę hali do produkcji samolotów, która ma pochłonąć około 16 mln zł.

Allstar Leasing, spółka zależna niemieckiej firmy Aviontech, właściciel Przedsiębiorstwa Doświadczalno-Produkcyjnego Szybownictwa PZL z Bielska-Białej, zamierza przedstawić ofertę jednosilnikowego samolotu dyspozycyjnego Ruschmeyer na targach Sun & Fun w USA, które odbędą się w kwietniu 2001 r.

Czekając na odzew

Jeden egzemplarz samolotu kosztować ma 260 tys. USD (około 1 mln zł).

— Obecność na targach jest dla nas istotna, ponieważ wielkość produkcji samolotu Ruschmeyer i termin jej rozpoczęcia uzależniamy właśnie od zainteresowania kontrahentów i klientów na rynku amerykańskim — mówi Andrzej Papiorek, pełnomocnik spółki Allstar Leasing.

Zarząd spółki liczy, że na rynku USA firmie uda się sprzedać co najmniej 200 samolotów rocznie. Zainteresowanie rynku, nie przekraczające 100 sztuk, zarząd Allstar Leasing ocenia jako niezadowalające. Jest to związane z tym, że według planów firmy, około 80 proc. produkcji PZL ma być eksportowane do USA, 19 proc. trafiać ma na rynki Unii Europejskiej i krajów Bliskiego Wschodu, natomiast około 1 proc. produkcji znajdzie nabywców w Polsce.

Będzie hala

Jeżeli zainteresowanie rynku amerykańskiego będzie duże, spółka zamierza wybudować halę produkcyjną o powierzchni około 8 tys. mkw. Ulokuje ją na terenach należących obecnie do PZL w Bielsku-Białej. Koszt powstania hali szacuje się na 4 mln USD (około 16 mln zł).

— W takim przypadku cykl inwestycyjny rozpoczęlibyśmy jeszcze w 2001 r. Budowa hali ma potrwać kilka tygodni — szacuje Andrzej Papiorek.

Do hali zostałaby również sprowadzona linia technologiczna do produkcji samolotów Ruschmeyer. Jej wartość szacuje się na 3 mln USD (około 12 mln zł).

— Produkcja samolotów mogłaby ruszyć w pierwszej połowie 2002 r. — dodaje Andrzej Papiorek.

Natomiast w przypadku, gdy zapotrzebowanie roczne rynku amerykańskiego nie przekroczyłoby 100 sztuk samolotów, prace związane z uruchomieniem produkcji uległyby spowolnieniu.

— Wówczas planujemy przeprowadzenie remontu kapitalnego istniejącej już hali PZL. Liczymy, że termin ukończenia prac przesunąłby się do połowy 2002 r. — wyjaśnia Andrzej Papiorek.

W 2002 r. spółka wyprodukowałaby około 30 samolotów, a do końca 2005 r. ich liczba miałaby wzrosnąć do 100 rocznie.

Nowy właściciel

Spółka Allstar Leasing kupiła Przedsiębiorstwo Doświadczalno-Produkcyjne Szybownictwa PZL w październiku 2000 r. Za zakład, który został postawiony w stan upadłości w maju 1999 r., zapłaciła 2,1 mln zł. Obecnie do Allstar Leasing należą prawa do nieruchomości, marka PZL oraz prawa do konstrukcji szybowców. Spółkę wyłoniono podczas przetargu. Jej atutem był przedstawiony projekt produkcji samolotu oraz utworzenia dużej liczby nowych miejsc pracy. Docelowo firma ma zatrudniać około 600 osób.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Zdunek

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / AL wyłoży 28 mln zł na produkcję samolotów…