Strata na poziomie netto jest głównie wynikiem dokonanych w III kwartale 2022 r. odpisów wartości Mall Group i WEDO (2,3 mld zł).

Przychody grupy zwiększyły się o 70 proc. do 9 mld zł, a strata operacyjna wyniosła 1,2 mld zł (w 2021 r. było 1,36 mld zł zysku). Skorygowany wynik EBITDA sięgnął 2,15 mld zł i był o 4 proc. lepszy r/r.
W IV kwartale przychody zwiększyły się o 93 proc. r/r do 3,1 mld zł, a zysk netto spadł o 10 proc. do 180 mln zł. Konsens prognoz analityków według Bloomberga wynosił 271,8 mln zł.
Skorygowana EBITDA wzrosła o 33 proc. do 668,3 mln zł. Analitycy szacowali, że będzie to 667,2 mln zł.
Wskaźniki Allegro
Wartość sprzedaży brutto (GMV) (wartość towarów sprzedanych za pośrednictwem polskiej platformy) wzrosła w czwartym kwartale o 14 proc. r/r, osiągając poziom 14,4 mld zł. W całym roku wartość GMV zwiększyła się o 15,9 proc. r/r do 49,4 mld zł.
Liczba aktywnych kupujących wzrosła o 560 tys. r/r i przekroczyła w czwartym kwartale 14 mln, zaś średnia wartość GMV na aktywnego kupującego na polskiej platformie zwiększyła się w tym czasie o 11,3 proc. do 3,5 tys. zł.
Wskaźnik realizacji transakcji (take rate) w polskiej części biznesu wzrósł w czwartym kwartale o 1,06 pp r/r do poziomu 10,91 proc., zaś wynik za cały rok był o 0,59 pkt proc. wyższy w ujęciu rocznym i osiągnął wartość 10,82 proc. dzięki inicjatywom w zakresie współfinansowania i prowizji od sprzedaży. Rosnący udział przychodów z usług reklamowych dodatkowo przyczynił się do wzrostu marż i monetyzacji.
Prognozy co kwartał
Allegro zapowiedziało cokwartalną publikację prognoz. Oczekuje w I kwartale 2023 r. wzrostu GMV z działalności w Polsce o 13-14 proc. r/r, a przychodów o 20-22 proc.. Skorygowana EBITDA powinna się zwiększyć o 20-23 proc. r/r, zaś oczekiwany CAPEX ma wynieść 100-110 mln zł.
Wskaźnik GMV segmentu Mall powinien być w pierwszym kwartale o 1-2 proc. niższy r/r, zaś spadek przychodów oczekiwany jest na poziomie 2-4 proc. r/r. Oczekiwana strata segmentu na poziomie skorygowanej EBITDA to 75-80 mln zł, zaś jego spodziewany CAPEX w tym czasie to 20-30 mln zł.
Na poziomie skonsolidowanym Allegro oczekuje wzrostu GMV w pierwszym kwartale o 20-21 proc. r/r, a przychodów o 64-66 proc. Skorygowana EBITDA grupy powinna wzrosnąć o 3-6 proc. r/r, zaś CAPEX spodziewany jest na poziomie 120-140 mln zł.
– Zmierzamy do kolejnego celu, jakim jest uruchomienie naszego modelu marketplace w skali międzynarodowej. Zaczniemy od Czech już w tym roku - komentuje John Eastick, CFO Allegro.
Spółka planuje uruchomić Allegro.cz.
– Naszym celem jest dalszy rentowny wzrost GMV w Polsce dzięki skupieniu się na kategoriach, w których do tej pory nie mieliśmy silnej pozycji, przy jednoczesnej dalszej poprawie marży dzięki usługom reklamowym i monetyzacji. Skupiamy się na tym, by zwiększać marżę w Polsce z powrotem do docelowego poziomu 5 proc.. Jednocześnie dążymy do przyspieszenia wzrostu GMV także na poziomie grupy poprzez zwiększenie skali na arenie międzynarodowej - dodał John Eastick.