W lipcu tego roku Allegro uruchomiło pilotaż własnej usługi płatniczej Allegro Pay, polegającej na odroczeniu płatności o miesiąc lub rozłożeniu jej na kilka rat. Do pierwszej fazy testów gigant e-commerce regionu CEE zaprosił zaledwie garstkę osób spośród 21 mln użytkowników zarejestrowanych na platformie transakcyjnej. W kilka miesięcy od startu usługi płatniczej lista, na którą można się było wpisać, znacząco urosła. O ile? Tego spółka nie ujawnia. Natomiast Rafał Czernik, członek zarządu Allegro Pay, pożyczkowej spółki zależnej Allegro, ostrożnie wskazuje, że liczba zainteresowanych jest na tyle duża, że „najwyższy czas aktywować usługę i przejść do drugiej fazy testów”. Załapali się nie tylko konsumenci, ale również dziennikarze i przedstawiciele biznesu.

— Sukcesywnie udostępniamy użytkownikom usługę płatniczą Allegro Pay. Nasze dotychczasowe doświadczenia pokazują, że tego typu rozwiązania cieszą się dużym zainteresowaniem, a osoby, które z niego skorzystały, są zadowolone. To dobrze wróży na przyszłość — mówi Rafał Czernik.
Uspokaja, że Allegro nie zamierza rozstawać się z partnerami biznesowymi, którzy dziś dostarczają platformie usługi płatnicze i finansowanie. Dodaje, że spółka rozwija własne rozwiązania na wzór konkurencyjnych platform, takich jak np. Amazon.
— Allegro Pay to jedna z kilku metod płatniczych dostępnych w naszym serwisie. Nie planujemy rezygnacji z dotychczasowych rozwiązań, wręcz przeciwnie: mamy ambicję udoskonalać ekosystem usług finansowych we współpracy z partnerami biznesowymi i pozyskiwać nowych. Mamy na tyle dużą skalę biznesu, że w pojedynkę nie zaspokoimy potrzeb finansowych kupujących na Allegro — przekonuje Rafał Czernik.
Obecnie — oprócz płatności online typu pay-buy-link, karta, Blik, Google Pay i Apple Pay — dla kupujących na Allegro dostępne są także rozwiązania ratalne, jak np. PayU realizowane we współpracy z kilkoma bankami oraz dostarczane bezpośrednio przez BNP Paribas. Ponadto konsumenci mogą odroczyć płatność dzięki ofercie PayPo, czyli bezpośredniemu konkurentowi Allegro Pay.
— Faza testowa Allegro Pay potrwa jeszcze kilka miesięcy — dodaje Rafał Czernik.
Bartosz Tomczyk, przewodniczący rady nadzorczej Provemy, uważa, że to perspektywiczna metoda płatności.
— Rok 2020 to czas rewolucji w technologiach płatności elektronicznych. Konsumenci tak naprawdę nigdy do końca nie wyzbyli się obaw związanych z podawaniem w internecie numerów kart płatniczych. Dlatego z entuzjazmem powitali rozwiązania oparte o tokeny, karty jednorazowe czy płatności odroczone. Bezpieczne i wygodne sposoby płatności już od dawna stanowią fundament rynku e-commerce, jednak teraz coraz ważniejsze stają się również innowacyjne formy kredytów konsumenckich. Jeżeli są one związane z finansowaniem zakupów w sieci, decyzje kredytowe muszą być podejmowane w czasie rzeczywistym. Dlatego weryfikacją zdolności kredytowej coraz częściej zajmują się systemy zbudowane na bazie algorytmów sztucznej inteligencji. Allegro nie może ignorować tych trendów, tym bardziej że jeżeli polski rynek e-commerce będzie się rozwijał w podobny sposób jak w USA i Europie Zachodniej, płatności odroczone dość szybko mogą osiągnąć kilkadziesiąt procent jego wartości — mówi Bartosz Tomczyk.