Allegro wyręczy sprzedawców w logistyce

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2021-02-02 20:00

Nowe centrum ruszy jeszcze w tym roku. Przyspieszy realizację zamówień złożonych na platformie sprzedażowej.

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • Co nowego Allegro zaoferuje sprzedawcom
  • Co, zdaniem spółki, mogą oni zyskać
  • Jak jej decyzję uzasadnia ekspert

Notowane na GPW Allegro chce nadążyć za boomem na e-commerce. 80 proc. zamówień dostarcza w ciągu dwóch dni. W tym roku chce poprawić ten wynik m.in. dzięki wynajęciu 36,5 tys. m kw. w podwarszawskim A2 Warsaw Park, zrealizowanym przez firmę Panattoni. 33,5 tys. m kw. zajmie magazyn. Łączna powierzchnia, uwzględniając antresole, wyniesie 65,3 tys. m kw.

Spółka zatrudni w centrum logistycznym 1,2 tys. osób do końca 2022 r. Dzięki automatyzacji przyspieszy i obniży koszty obsługi zamówień. Wdroży m.in. systemy przenośników i skanerów umożliwiających kontrolę towarów na każdym etapie magazynowania.

Ważne tempo
Ważne tempo
Allegro, którym kieruje Francois Nuyts, wdrożyło już m.in. opcję dostawy tego samego dnia z dwoma firmami kurierskimi. Chce jeszcze przyspieszyć realizację zamówień
Marek Wiśniewski

Odciążenie sprzedawców

E-commerce’owy gigant jeszcze w tym roku uruchomi nową usługę dla sprzedających na platformie. Zajmie się kompleksową obsługę zamówień, m.in. magazynowaniem, pakowaniem i obsługą zwrotów, czyli najbardziej obciążającym i czasochłonnym procesem dla detalistów, co wynika z jego wewnętrznych badań.

– Dzięki skali i automatyzacji zapewnimy atrakcyjne warunki tej usługi. To pozwoli sprzedającym skupić się na zwiększaniu sprzedaży i optymalizowaniu ofert, a kupującym da dodatkową satysfakcję z szybkiej dostawy – mówi cytowany w komunikacie Grzegorz Czapski, dyrektor ds. rozwoju Allegro.

Firma dodaje, że detaliści unikną inwestowania w magazyny i wyposażenie oraz sezonowego zwiększania zatrudnienia. Testy usługi rozpocznie w połowie roku. Pierwsi zainteresowani już się zgłosili.

Z Allegro korzystało na koniec września 2020 r. 12,6 mln kupujących, a wartość sprzedanych produktów między wrześniem 2019 a 2020 r. wyniosła 31 mld zł. W ciągu trzech kwartałów spółka miała 2,7 mld zł przychodów (+51,1 proc.) i 1,2 mld zł skorygowanego zysku EBITDA (+27,5 proc.).

Odpowiedź na konkurencję

Usługi fulfillmentowe świadczą m.in. wyspecjalizowane spółki, firmy kurierskie i właśnie marketplace’y. Dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania, zaznacza, że w przypadku tych ostatnich to naturalna usługa.

– Amazon ma w samej Europie około 80 centrów tego typu, a w Polsce otworzy w tym roku dziesiąte. Allegro myślało o poszerzeniu oferty o fulfillment od lat. Lepiej, że zrobiło to późno niż wcale, ponieważ dzięki temu skupi cały łańcuch logistyczny w jednym miejscu – ocenia Arkadiusz Kawa.

Jego zdaniem platforma musi powalczyć o chętnych na fulfillment. Rok temu tylko co trzeci sklep z niego korzystał – wynika z badania Łukasiewicza.

– Głównie średnie firmy, szybko rozwijające się i potrzebujące magazynu. Drobni przedsiębiorcy wolą zachować kontrolę nad obsługą zamówień, a dzięki niewielkiej skali mogą oszczędzić na ich kompletowaniu, natomiast największym opłaca się rozwijać własne zaplecze logistyczne – mówi Arkadiusz Kawa.

Dodaje, że Allegro może zarobić już na samym wykonywaniu usługi, a dodatkowo zyskać gwarancję szybkich dostaw nawet w ten sam dzień. Na razie ma tylko zapewnienia partnerów.

– Jednak najważniejszym powodem tej decyzji była w moim przekonaniu chęć zatrzymania klientów, którzy mogą przejść do innych marketplace'ów, m.in. Amazona wraz z uruchomieniem polskiej platformy. Ma kluczową przewagę konkurencyjną – dostarczenie towaru do magazynu jest równoznaczne z wprowadzeniem go na pozostałe europejskie witryny – komentuje Arkadiusz Kawa.