ALSTOM WEJDZIE W SEKTOR MORSKI

Pytlos Cezary, Gesing Marcin
opublikowano: 2000-08-07 00:00

ALSTOM WEJDZIE W SEKTOR MORSKI

Francuski koncern zainwestuje w polskie spółki 60 mln zł

BUS NA TORY: Alstom Polska, kierowany przez Jakuba Radulskiego, zamierza wprowadzić też na krajowe tory autobusy szynowe z Konstalu. fot. GK

Alstom rozważa możliwość rozszerzenia zakresu swojej działalności w Polsce o sektor morski. Obecnie opracowywane są szczegóły nowej strategii. Siedem polskich spółek z sektora energetycznego i komunikacyjnego należących do koncernu wyda w tym roku prawie 60 mln zł na unowocześnienie produkcji.

Francuski koncern Alstom planuje w tym roku zainwestować w swoje polskie spółki 14, 5 mln EUR (58 mln zł).

— Pieniądze wydamy głównie na unowocześnienie procesów produkcyjnych w naszych zakładach — twierdzi Wojciech Kowalczyk, rzecznik prsowy Alstom Polska.

Koncern, obecny w Polsce od początku lat dziewięćdziesiątych, na przejęcia kapitałowe i rozwój krajowych spółek wyłożył dotychczas prawie 200 mln USD (860 mln zł).

Kosmiczny projekt

— Obecnie firma jest znana głównie z działalności w sektorze energetycznym i transportowym, ale już przygotowujemy się organizacyjnie do jej poszerzenia o sektor morski oraz kontrakting (skomplikowane technicznie projekty, począwszy od budowy oczyszczalni ścieków, a skończywszy na budowie stacji kosmicznych) — mówi Bolesław Łuniewicz, wiceprezes Alstom Polska.

Przedstawiciele firmy nie ujawniają jednak, czy w grę wchodzą przejęcia na rynku czy też całkiem nowe inwestycje.

— W tej sprawie nie zapadły jeszcze ostateczne decyzje — utrzymuje Wojciech Kowalczyk z Alstom Power.

Można się ich spodziewać już we wrześniu. Alstom jest znany z budowy statków pasażerskich, promów, specjalistycznych jednostek pływających i urządzeń dla przemysłu rafineryjnego.

Tańsze autobusy

Także jesienią ukończone zostaną prace nad dalszą strategią koncernu w sektorze transportowym, reprezentowanym w Polsce przede wszystkim przez chorzowski Konstal, przejęty przez Francuzów trzy lata temu.

— Punktem wyjścia naszych prac jest stwierdzenie, że tabor tramwajowy w wielu polskich miastach wymaga modernizacji, oraz istnieje potrzeba zagospodarowania likwidowanych kolejowych połączeń lokalnych. Uważamy, że działalność na nich będzie opłacalna, jeżeli do eksploatacji zostaną wprowadzone autobusy szynowe — twierdzi Paweł Barteczko, rzecznik prasowy Alstom Konstal.

Chorzowskie ramię Alstom, jak zapewniają jej przedstawiciele, jest w stanie rozpocząć produkcję tych pojazdów z dnia na dzień.

— Nie składamy ich, bo na razie nie ma na nie zapotrzebowania — mówi Paweł Barteczko.

Przedstawiciele chorzowskiej spółki zdają sobie sprawę z ograniczonych zasobów finansowych kolei dlatego ich oferta ma być dostosowana cenowo do możliwości PKP.

— Te wszystkie plany uzależnione są jednak od dalszych losów ustawy o przekształceniach w PKP, zwłaszcza rostrzygnięć w sprawie finansowania przewozów regionalnych — dodaje Paweł Barteczko.

W elitarnym gronie

Wejście w życie ustawy o przekształceniach w PKP otworzy również drogę do udziału w prywatyzacji niektórych spółek PKP, m.in. WKD i SKM. Przejęciem tych linii poza Alstomem zainteresowane są także: Rail Polska wraz z Polskim Expressem i BRE Leasing, SNCF International, VIA-GTI, MVV Polska, Adtranz, SJ International, Serco Rail, Connex Polska.

Obecnie Alstom zatrudnia w Polsce ponad 3, 5 tys. osób. Jego polską organizację tworzy 7 spółek, których łączna wartość zamówień sięga 500 mln EUR (2 mld zł).