Amazon świętuje wzrost sprzedaży

Krzysztof Maciejewski
10-01-2001, 00:00

Amazon świętuje wzrost sprzedaży

W czwartym kwartale 2000 roku Amazon.com osiągnął obroty sięgające blisko 1 mld USD (prawie 4 mld zł). Jednak przyszłość spółki zależy od tego, na ile skuteczna okaże się walka z rosnącymi kosztami.

Sprzedaż Amazon.com, według wstępnych obliczeń, wyniosła w czwartym kwartale około 960 mln USD (3,96 mld zł), a w całym roku 2000 jej wartość zbliżyła się do 2,9 mld USD (11,86 mld zł). Oznacza to prawie 40-proc. wzrost w porównaniu z rokiem 1999. Takie informacje muszą cieszyć inwestorów — nie dość, że Amazon.com wypadł zadziwiająco dobrze na tle rynku, to rosną też szanse na poprawę giełdowych notowań całego sektora technologicznego.

Okres świąteczny miał się okazać czasem próby dla całej branży. Internetowi sprzedawcy nie mogli zapomnieć o koszmarze z 1999 roku, kiedy zaledwie 75 proc. zamówionych za pośrednictwem sieci prezentów dotarło na czas pod choinki klientów. Tym razem Amazon. com zrealizował ponad 99 proc. zamówień zgodnie z rozkładem, dostarczając od listopada do 23 grudnia ponad 31 mln towarów.

Akcjonariusze amerykańskiej spółki nie mogą jednak zapominać o drugiej stronie medalu. Amazon.com wciąż przynosi straty. Szefowie koncernu nie upubliczniają na razie wyników netto, jednak ostrożne szacunki każą przypuszczać, że straty w 2000 roku były wysokie.

— Szacuję, że strata netto Amazon.com w 2000 roku wyniosła 431 mln USD (1,76 mld zł), a w tym roku sięgnie około 240 mln USD (0,98 mld zł) — uważa Jeffrey Fieler, analityk z Bear Stearns.

Z kolei Sasha Kostadinov z McDonald’s Investment zwraca uwagę, że rosnące koszty promocji (włączając ofertę darmowej wysyłki) musiały nadwerężyć budżet spółki. Inni eksperci podnoszą kwestię wysokich kosztów dystrybucji. Najnowsze centra dystrybucyjne wykorzystują na razie zaledwie 30 proc. swoich możliwości. Amazon.com musi liczyć na efekt skali — tylko utrzymanie 40-proc. wzrostu sprzedaży pozwoli spółce wyjść na prostą. Istotna może więc okazać się ekspansja geograficzna.

— Obecnie sprzedaż poza granicami USA przynosi tylko 25 proc. obrotu. Za pięć lat ten odsetek będzie większy niż 50 proc. — zapowiada John Curry, rzecznik spółki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Maciejewski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Amazon świętuje wzrost sprzedaży