Oficjalny start Amazona w Polsce w marcu ubiegłego roku zachwiał giełdowymi notowaniami Allegro, podobnie jak październikowe uruchomienie przez globalnego giganta darmowych dostaw w ramach programu Prime.
Czy jednak działania największej na świecie firmy e-handlowej realnie wpłynęły na pozycję rynkową krajowego lidera? Amazon co prawda chwali się rosnącą liczbą polskich sprzedawców, ale nie ujawnia konkretnych danych finansowych. Przedstawiciele Amazona przyznają, że dynamika wzrostu całego rynku e-handlowego wyraźnie zwolniła w porównaniu do lat pandemicznych, na co wpływ miało przede wszystkim całkowite zniesienie ograniczeń w handlu stacjonarnym. Ze swoich wyników są jednak zadowoleni.
- Nie podajemy szczegółowych danych sprzedażowych na konkretnych rynkach, ale tempo wzrostu w Polsce jest dobre - mówi Mourad Taoufiki, dyrektor generalny Amazon.pl.
Amerykański serwis szykuje się teraz do pierwszego w Polsce „Prime Day”, czyli dwóch dni wakacyjnych zniżek dla abonentów usługi Prime.
- W Polsce rozwijamy się szybko na tle innych rynków: rzadkością jest uruchomienie programu Prime już w pierwszym roku działalności. Jesteśmy tu wciąż na początku drogi i oczywiście myślimy o wprowadzaniu kolejnych usług, ale nasza strategia jest taka, że ogłaszamy nowości dopiero wtedy, gdy jesteśmy w pełni w gotowi do startu – mówi Rocco Brauniger, wiceprezes Amazona odpowiedzialny za rynki niemieckojęzyczne i „nowe” rynki europejskie, w tym Polskę.
Amazon w Polsce wycenia usługę Prime na 49 zł rocznie. Allegro odpowiedziało na tę ofertę obniżką cen własnego programu darmowych dostaw Smart, którego koszty już wcześniej mocno obciążały jego wynik finansowy. Tymczasem koszty logistyki wraz ze wzrostem cen paliw mocno rosną. Czy doprowadzi to do zakończenia cenowej wojny na rynku?
- Oczywiście koszty rosną, ale nie powinno to mieć przełożenia na ceny Prime’a. Mamy strategię długoterminową, priorytetem nie jest podbijanie wyniku w najbliższych kwartałach. Chcemy, by nasze usługi były cenowo dostępne do klientów, co zachęci ich do wykupywania subskrypcji i korzystania z naszej platformy - mówi Mourad Taoufiki.
