Ambra wini podwyżki i kurs walutowy

[MICH]
opublikowano: 2012-11-12 17:50

Grupa Ambra pokazała gorsze wyniki niż przed rokiem, ale branża wierzy we wzrost rynku.

Największy gracz na wartym prawie 2 mld zł polskim rynku wina sprzedał w minionym kwartale (dla spółki to pierwszy kwartał roku obrotowego 2012/2013, zakończony 30 września) mniej niż przed rokiem. Spadły nie tylko przychody (z 84,3 mln zł do 80 mln zł), ale także zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej (z 2,7 do 1,6 mln zł). Firma obiecuje poprawę w kolejnym kwartale.
- Nasza sprzedaż cechuje się wysoką sezonowością związaną z okresem świąteczno-noworocznym, co wpływa istotnie na wyniki drugiego kwartału naszego roku obrotowego. Wdrożone podwyżki cen sprzedaży, poprawiona rentowność oraz rosnąca siła naszych marek tworzą dobre perspektywy udanego sezonu i całego półrocza. Spodziewamy się wzrostu sprzedaży i zysków — twierdzi Robert Ogór, prezes Grupy  Ambra.

Gorszy zysk netto mimo zwiększenia zysku operacyjnego (z 4,5 mln do 5,3 mln zł)  Ambra tłumaczy niższymi zyskami z różnic kursowych oraz większymi kosztami odsetkowymi przez wyższe zadłużenie.
„Na wzrost zadłużenia wpłynął głównie wyższy poziom zapasów, spowodowany wcześniejszym rozpoczęciem sezonu produkcyjnego i wcześniejszym zakupem zapasów przed najważniejszym sprzedażowo drugim kwartałem roku obrotowego. W perspektywie kolejnych kwartałów przewidywane są niższe zakupy i produkcja, co umożliwi obniżenie poziomu zadłużenia przed końcem roku obrotowego” – tłumaczy spółka w komunikacie.

Sprzyjać  Ambrze, jak też innym graczom, powinny optymistyczne prognozy dla branży. Obecnie wino jest trzecią kategorią alkoholową, po piwie i wódce.

- Według. ostatnich danych ACNielsen kończących się na wrześniu 2012 roku - wzrost sprzedaży win kształtuje się na poziomie 6 proc. wartościowo i 4 proc. ilościowo– w tym bardzo dynamiczne wzrosty win stołowych o o 13 proc. ilościowo i 11 proc. wartościowo. Spadki natomiast dotyczą win musujących i szampanów oraz wermutów – wylicza Katarzyna Pawlęga Senior Marketing Manager Centrum Wina.

Według niej duży potencjał wzrostowy tkwi we wciąż niskim spożyciu - obecnie Polak wypija średnio tylko 6 litrów wina rocznie.

-  Zbliżający się okres świąteczny jest najważniejszym okresem sprzedaży dla kategorii win gdyż w tym okresie sprzedaż zwykle wzrasta powyżej 20 proc. w porównaniu z okresem poprzedzającym – i może stanowić około jednej czwartej całorocznej sprzedaży – dodaje Katarzyna Pawlęga.