Americanos trafi na rynek włoski

Artur Niewrzędowski
opublikowano: 1999-04-26 00:00

Americanos trafi na rynek włoski

Polski producent odzieży sportowej zainwestuje 10 mln zł

MARKOWE WYZWANIE: Żeby sprostać konkurencji, trzeba być oryginalnym i nie oszczędzać na reklamie. Należy jednak pamiętać, że reklama kreuje wizerunek marki, a niekoniecznie zwiększa sprzedaż — mówi Andrzej Pacanowski, dyrektor i współwłaściciel spółki Americanos. fot. G. Kawecki

Americanos, jeden z największych krajowych producentów odzieży dżinsowej i sportowej, zamierza w tym roku zainwestować ponad 10 mln zł w rozwój produkcji oraz około 4 mln zł w reklamę i promocję. Firma chce również wprowadzić swoje wyroby na rynki Europy Zachodniej.

W tym roku Americanos, spółka z o.o., jedyny krajowy producent odzieży dżinsowej i sportowej z powodzeniem konkurujący na naszym rynku z międzynarodowymi potentatami — LeviŐsem, Wranglerem, Lee, Big Starem —zamierza wejść na rynki Europy Zachodniej.

— Jesienią rozpoczniemy sprzedaż odzieży sportowej we Włoszech. Jeżeli się nam powiedzie, rozważymy wprowadzenie wyrobów z logo Americanos również na inne rynki — twierdzi Andrzej Pacanowski, współwłaściciel i szef spółki Americanos.

Na bardzo wymagającym rynku włoskim spółka zadebiutuje bluzami, koszulami, T-shirtami oraz dodatkami do stroju sportowego.

Produkcja w Milanie

W ubiegłym roku firma kupiła część upadłych legnickich zakładów dziewiarskich Milana, w których obecnie produkuje odzież dżinsową oraz dzianiny. Americanos zamierza zmodernizować w Milanie linie technologiczne oraz zainstalować nowoczesne urządzenia dziewiarskie. Koszt tych inwestycji, umożliwiających rozwój produkcji, wyniesie około 2 mln zł. Jeszcze w tym roku Americanos rozpocznie też budowę nowoczesnej chemicznej pralni uszlachetniającej za 8 mln zł.

— Inwestycje zamierzamy sfinansować ze środków własnych oraz z kredytów bankowych — mówi Andrzej Pacanowski.

Americanos zleca również szycie odzieży pod własnym logo w innych krajowych zakładach. Centrum operacyjne oraz dystrybucyjne firma zlokalizowała w podwarszawskich Łomiankach.

Sieci i salony

Ubiegłoroczna sprzedaż Americanosa przekroczyła milion sztuk odzieży (łącznie z akcjami promocyjnymi i posezonowymi obniżkami cen), w tym ponad 500 tys. par dżinsów. Wyroby tej marki można nabyć w 250 punktach na terenie całego kraju. Niebawem liczba tych punktów wzrośnie do 300.

— Własną siecią sprzedaży pokryliśmy niemal cały kraj. Tam, gdzie nie mamy odpowiedniej reprezentacji oraz w miejscach dla nas szczególnie ważnych, np. w centrach handlowych, otworzymy salony firmowe. Reklamę chcemy skoncentrować na podnoszeniu wizerunku marki — zapewnia dyrektor Pacanowski.

Na reklamę Americanos wydaje rocznie 3-4 mln zł.

25-mln rynek

Rynek dżinsów w Polsce szacuje się rocznie na 25 mln par, z tego 25-30 proc. to odzież markowa, a reszta to wyroby w cenie poniżej 90 zł. Są to najczęściej wyroby o niskiej jakości pochodzące z Turcji i Dalekiego Wschodu.

Wśród krajowych producentów, obok Americanosa, liczy się jeszcze obecne na GPW legnickie Elpo, które szyje dżinsy pod własną marką Masters oraz zajmuje się przerobem uszlachetniającym dla zachodnioeuropejskich firm — HIS-a, PierreŐa Cardina. Swoją produkcję w Polsce ma LeviŐs, szyjący w Płocku, oraz firma VF, produkująca wranglery i lee w Łodzi. Natomiast znaczną część odzieży Big Stara szyje szczecińska Odra.