Wysoki poziom stresu w Ameryce Północnej

PAP , DI
opublikowano: 21-06-2021, 14:03

Najbardziej zestresowanymi na świecie pracownikami są mieszkańcy USA i Kanady — wynika z analizy Gallupa.

Amerykanie i Kanadyjczycy uplasowali się najwyżej w rankingu poziomu codziennego stresu spośród wszystkich badanych grup — wynika z raportu Instytutu Gallupa, dotyczącej sytuacji stresowych na rynku pracy w ciągu minionego roku. Około 57 proc. odczuwało stres każdego dnia, co oznacza wzrost r/r o 8 pkt proc. Podobne zjawisko zaobserwowano u 43 proc. pracowników na całym świecie.

Według Jima Hartera, głównego specjalisty Gallupa ds. pracy, wskaźniki określające codzienny stres, zmartwienia, smutek i złość mają tendencję wzrostową wśród amerykańskich pracowników od 2009 r. Obawy związane z wirusem, chorobami, niepewnością finansową i traumą na tle rasowym przyczyniły się do zwiększenia stresu podczas pandemii.

„W ostatnim roku nasilenie stresu było szczególnie dotkliwe dla kobiet: 62 proc. pracujących kobiet w USA i Kanadzie zgłosiło, że codziennie odczuwa stres w porównaniu z 52 proc. mężczyzn. Wynika to z wpływu zróżnicowanych ze względu na płeć oczekiwań dotyczących opieki w gospodarstwie domowym, ciągłych wyzwań związanych z opieką nad dziećmi oraz nadreprezentacji kobiet w niskopłatnych zawodach usługowych, które zostały najbardziej dotknięte pandemią’’.

Spadł natomiast poziom codziennego stresu wśród kobiet w Europie Zachodniej. Badacze przypisują to środkom bezpieczeństwa socjalnego dla rodziców i pracowników mającym zapobiec bezrobociu. Podkreślają też, że w pozostałych częściach świata spadło zaangażowanie pracowników w sprawy łączące się z zatrudnieniem, podczas gdy w USA wzrosło do 34 proc.

Zdaniem Jima Hartera wyższe zaangażowanie wraz z rosnącym stresem może prowadzić do wypalenia zawodowego i problemów ze zdrowiem psychicznym. Za poprawę samopoczucia pracowników odpowiedzialne są instytucje, szczególnie jeśli chcą mieć prężną siłę roboczą, poprawić wyniki w nauce i wydajność oraz przyciągnąć największe talenty.

Wymienia pięć elementów niezbędnych, by zwiększyć zaangażowanie pracowników i wesprzeć ich rozwój. Są to: dobre samopoczucie zawodowe, dobre samopoczucie społeczne, dobre samopoczucie finansowe, dobre samopoczucie fizyczne oraz wspólnota. Największą rolę w poprawie samopoczucia pracowników odgrywają, jego zdaniem, menedżerowie, a pracownicy, którzy są spełnieni i bezpieczni w życiu osobistym, przyczyniają się do sukcesów firmy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane