Amerykański sektor naftowy vs. samochody elektryczne

Dorota Sierakowska, analityk surowcowy DM BOŚ
opublikowano: 29-01-2021, 10:48

Sektor ropy naftowej w Stanach Zjednoczonych w 2020 roku doznał prawdopodobnie największego szoku w historii – a to jeszcze nie koniec wyzwań. Zamiłowanie do ochrony środowiska naturalnego, które przejawia nowy prezydent USA, jest bowiem sprzeczne z interesami wielu firm z branży naftowej w tym kraju.

W przeciwieństwie do Donalda Trumpa, który za cel stawiał sobie agresywne zwiększanie wydobycia ropy naftowej czy węgla, Joe Biden bierze pod uwagę zdanie ekologów. Jak dotychczas, Biden wycofał pozwolenie na budowę ropociągu Keystone XL, który miał transportować duże ilości ropy z kanadyjskich piasków roponośnych w stanie Alberta do Stanów Zjednoczonych, jak również zadecydował o zaprzestaniu wydawania pozwoleń na leasing ziem federalnych pod wiercenia.

Ambicje Bidena są jednak jeszcze większe, ponieważ postawił on sobie za cel zmniejszenie emisji spalin w USA poprzez m.in. wspieranie branży samochodów elektrycznych. Te plany wywołały ogromny sprzeciw nie tylko firm funkcjonujących w branży łupkowej, ale również … farmerów w USA. Lokalna kukurydza jest bowiem powszechnie wykorzystywana nie tylko w produkcji żywności i pasz, lecz również w produkcji etanolu, składnika biopaliw.

Tymczasem wczoraj interesujące plany przedstawił koncern General Motors, który z dużym zaangażowaniem dołączył do elektrycznej rewolucji. GM zapowiada, że do 2035 roku chce całkowicie zaprzestać sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi, na rzecz samochodów elektrycznych. Cel jest ambitny, ponieważ w 2020 roku, z 2,55 mln sprzedanych przez GM samochodów, jedynie 20 tysięcy było samochodami elektrycznymi.

Joe Biden zapowiedział plan subsydiowania produkcji samochodów elektrycznych, co prawdopodobnie przyczyni się do szybszego rozwoju tej branży. Ten proces jednak i tak jest relatywnie długotrwały, więc nie ma on aż tak dużego znaczenia dla bieżących cen ropy naftowej (chociaż z pewnością pogarsza nastroje na tym rynku). Ponadto, warto mieć na uwadze fakt, że uwrażliwienie na zmiany klimatyczne i dbałość o ochronę środowiska stają się na globalnym rynku coraz bardziej istotne, a działania Bidena wpisują się w trend, który i tak wydawał się nieuchronny.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane