Według danych Adobe Analytics oferty zakupów online w ramach Cyber Monday miały zachęcić kupujących do wydania rekordowej sumy 12 mld USD. To pozytywny sygnał dotyczący kondycji amerykańskiego konsumenta, którego wydatki stanowią około 70 proc. amerykańskiego PKB. Wzrost odporności konsumentów i ograniczeń na rynku pracy w obliczu pewnych oznak osłabienia gospodarki skłania wielu obserwatorów rynku do rozważenia możliwości, że mimo zakończenia przez Rezerwę Federalną cyklu zacieśniania polityki pieniężnej, bank może utrzymać restrykcyjne stopy procentowe dłużej niż pierwotnie przewidywano.
Jak wynika z narzędzia FedWatch CME, rynki finansowe wyceniły prawdopodobieństwo pozostawienia docelowej stopy funduszy Fed na niezmienionym poziomie na przyszłomiesięcznym posiedzeniu na 96,8 proc., przy czym prawdopodobieństwo obniżki stóp procentowych zacznie rosnąć w połowie 2024 r.
W odniesieniu do gospodarki, większy niż oczekiwano spadek sprzedaży nowych domów przyczynił się do pogorszenia nastrojów. W ciągu nadchodzących dni inwestorzy oczekują na drugą opinię Departamentu Handlu dotyczącą PKB za trzeci kwartał, którą planowano na środę, a następnie na obszerny raport dotyczący wydatków na konsumpcję osobistą (PCE), który ma być opublikowany w piątek.
Również w ciągu nadchodzącego tygodnia uwaga inwestorów skupi się na wypowiedziach decydentów Rezerwy Federalnej, które będą analizowane pod kątem wskazówek dotyczących długości utrzymania restrykcyjnej polityki banku centralnego.
Amerykańskie indeksy zanotowały spadek
Indeks Dow Jones Industrial Average zaliczył w poniedziałek obniżkę o 56,68 punktu, o 0,16 proc., osiągając poziom 35 333,47. Indeks S&P 500 stracił 8,91 punktu, 0,20 proc., docierając do pułapu 4550,43, a indeks Nasdaq Composite spadł o 9,83 punktu, o 0,07 proc., osiągając poziom 14241,02.
Spośród 11 głównych sektorów indeksu S&P 500 największe procentowe spadki odnotowano w sektorach opieki zdrowotnej i przemysłowym, podczas gdy nieruchomości i dobra konsumpcyjne zaliczyły największe wzrosty. W atmosferze entuzjazmu związanego z Cyber Monday spółka Affirm Holdings wzrosła o 12 proc., ponieważ opcja „kup teraz, zapłać później” platformy płatniczej osiągnęła najwyższy poziom w historii.

