AMI: warsztaty i doradztwo dla firm

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2021-04-27 20:00

Już po raz trzeci PARP dostarczy przedsiębiorcom ekspercką wiedzę dotyczącą wprowadzania nowatorskich zmian w firmach.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kto może wziąć udział w Akademii Menadżera Innowacji
  • na jakie dofinansowanie może liczyć firma
  • jakie usługi oferuje program PARP

Przedstawiciele biznesu, którzy nie mają odpowiedniej kadry do wdrażania innowacji, mogą skorzystać z oferty szkoleniowo-doradczej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Ruszyła trzecia edycja Akademii Menadżera Innowacji (AMI). Przedsiębiorcy mogą zgłaszać się do projektu do 21 maja.

Ważne kompetencje:
Ważne kompetencje:
Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP, podkreśla, że AMI pomaga przedsiębiorcom rozwijać umiejętności dotyczące zarządzania procesami innowacyjnymi w firmach.

Do AMI może przystąpić każda firma bez względu na branżę i wielkość. Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa dostaną wsparcie w wysokości 80 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. W przypadku dużych przedsiębiorstw będzie to 50 proc.

Plan zmian w firmie

AMI to autorskie przedsięwzięcie szkoleniowo-doradcze prowadzone przez PARP. Program przygotowuje właścicieli firm i kadrę zarządzającą do sprawnego wdrażania innowacyjnych procesów, produktów i usług. Zwieńczeniem ukończenia Akademii jest plan wprowadzenia zmian w przedsiębiorstwie.

– To już trzecia edycja projektu. Cieszy się on coraz większą popularnością wśród firm. Pomimo pandemii menedżerowie chcą poszerzać swoje horyzonty i pogłębiać wiedzę dotyczącą wdrażania innowacyjnych rozwiązań w przedsiębiorstwach, które działają w nieustannie zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Akademia Menadżera Innowacji oferuje firmom know-how i narzędzia pomocne w nadążaniu za wspomnianymi zmianami – mówi Grzegorz Piechowiak, wiceminister rozwoju, pracy i technologii.

Pierwszy zjazd AMI odbędzie się w czerwcu. Z powodu pandemii wszystkie zaplanowane wydarzenia będą prowadzone w formule online.

Recepta na sukces

W pierwszej edycji programu wzięło udział kilkudziesięciu pracowników z 16 firm, natomiast w drugiej było to 86 osób z 26 przedsiębiorstw. Obecna edycja AMI zakłada udział maksymalnie 180 osób – od 2 do 5 pracowników z jednej firmy.

– Wsparcie doradcze praktyków biznesu we wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań to szansa na rozwój firm w nowych obszarach działalności i na większą skalę. AMI oferuje rynkową wiedzę i doświadczenie najlepszych ekspertów z dziedziny nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem. Sprawdzony model szkoleniowy jest receptą na sukces – podkreśla Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Program pomoże przedstawicielom biznesu zdobyć umiejętności związane z budowaniem kultury innowacyjnej, organizacją pracy w zespołach i zarządzaniem ryzykiem w nowatorskich projektach. Specjaliści sprawdzą poziom innowacyjności w firmach w sześciu obszarach (kultura innowacyjności, zrozumienie biznesu, strategia, struktura organizacyjna, potencjał i zasoby, procesy). Po zdiagnozowaniu problemów eksperci AMI wraz z pracownikami badanych spółek opracują plan wdrożenia zmiany.

Uczestnicy programu wezmą udział w sześciomiesięcznym cyklu zjazdów. Nie zabraknie wykładów i warsztatów. Menedżerowie i przedstawiciele firm będą sprawdzali m.in. jak z rozwijaniem innowacji radzą sobie najlepsi.

– AMI powstała po to, by pomóc przedsiębiorcom rozwijać umiejętności dotyczące zarządzania procesami innowacyjnymi w firmach. Chcemy motywować ich do wdrażania nowych koncepcji – zaznacza Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP.

Jednym z uczestników poprzedniej edycji program jest Łukasz Radosiński z wrocławskiej firmy Novasell, która działa w branży chemicznej. Chwali współpracę z doradcami AMI.

– Chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem – przyznaje Łukasz Radosiński.

Nowy lub udoskonalony produkt

Agnieszka Wykrzykowska, senior menedżer w Grant Thornton, zwraca uwagę na definicję innowacji. Przedsiębiorcy często jej nie znają.

– Chodzi o wdrożenie nowego lub znacząco udoskonalonego produktu, usługi, procesu, a także nowej metody marketingowej lub organizacyjnej. Na pierwszy rzut oka definicja innowacji wydaje się dość banalna. W praktyce jest trochę inaczej. Rutynowych prac nie możemy nazwać innowacjami. Warto jednak pamiętać, że nowatorskie projekty nie są czymś bardzo skomplikowanym – tłumaczy Agnieszka Wykrzykowska.

Zwraca uwagę, że wielu przedsiębiorców błędnie wiąże innowacje tylko z sektorem technologicznym i prowadzeniem niezwykle trudnych przedsięwzięć.

– Nie zdają sobie sprawy z tego, że wprowadzanie na rynek nowych wyrobów lub udoskonalanie już istniejących, a także zmiany procesów produkcji – to są właśnie wspomniane innowacje. Niemniej jednak sposób wdrażania nowatorskich rozwiązań powinien być przez przedsiębiorców przemyślany i właściwie przygotowany. Tylko wówczas mogą liczyć na sukces biznesowy i takie korzyści, jak wzrost konkurencyjności firm, zdobycie nowych rynków zbytu i większe zyski. Przedsiębiorcy, którym brakuje odpowiedniej kadry do sprawnego przeprowadzenia w firmie wdrażania innowacji, powinni skorzystać z oferty szkoleniowo-doradczej PARP – zachęca Agnieszka Wykrzykowska.

Warto przypomnieć, że najpewniej pod koniec czerwca wystartuje inny program PARP: „Akademia Menadżera MŚP – kompetencje cyfrowe”. Przedstawiciele rządowej agencji chcą, aby zmiany cyfrowe były wdrażane w MŚP w większym stopniu niż obecnie. Eksperci wskazują, że mniejsze przedsiębiorstwa powinny to robić, aby móc nie tylko przetrwać, ale też po to, aby były konkurencyjne i osiągały sukcesy rynkowe. Program sfinansuje m.in. koszty związane z analizą potrzeb rozwojowych przedsiębiorstw w zakresie cyfryzacji. Ponadto wesprze usługi szkoleniowe i doradcze wynikające ze wspomnianej analizy.