Przedstawiciele biznesu, którzy nie mają odpowiedniej kadry do wdrażania innowacji, mogą skorzystać z oferty szkoleniowo-doradczej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Ruszyła trzecia edycja Akademii Menadżera Innowacji (AMI). Przedsiębiorcy mogą zgłaszać się do projektu do 21 maja.

Do AMI może przystąpić każda firma bez względu na branżę i wielkość. Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa dostaną wsparcie w wysokości 80 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. W przypadku dużych przedsiębiorstw będzie to 50 proc.
Plan zmian w firmie
AMI to autorskie przedsięwzięcie szkoleniowo-doradcze prowadzone przez PARP. Program przygotowuje właścicieli firm i kadrę zarządzającą do sprawnego wdrażania innowacyjnych procesów, produktów i usług. Zwieńczeniem ukończenia Akademii jest plan wprowadzenia zmian w przedsiębiorstwie.
– To już trzecia edycja projektu. Cieszy się on coraz większą popularnością wśród firm. Pomimo pandemii menedżerowie chcą poszerzać swoje horyzonty i pogłębiać wiedzę dotyczącą wdrażania innowacyjnych rozwiązań w przedsiębiorstwach, które działają w nieustannie zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Akademia Menadżera Innowacji oferuje firmom know-how i narzędzia pomocne w nadążaniu za wspomnianymi zmianami – mówi Grzegorz Piechowiak, wiceminister rozwoju, pracy i technologii.
Pierwszy zjazd AMI odbędzie się w czerwcu. Z powodu pandemii wszystkie zaplanowane wydarzenia będą prowadzone w formule online.
Recepta na sukces
W pierwszej edycji programu wzięło udział kilkudziesięciu pracowników z 16 firm, natomiast w drugiej było to 86 osób z 26 przedsiębiorstw. Obecna edycja AMI zakłada udział maksymalnie 180 osób – od 2 do 5 pracowników z jednej firmy.
– Wsparcie doradcze praktyków biznesu we wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań to szansa na rozwój firm w nowych obszarach działalności i na większą skalę. AMI oferuje rynkową wiedzę i doświadczenie najlepszych ekspertów z dziedziny nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem. Sprawdzony model szkoleniowy jest receptą na sukces – podkreśla Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Program pomoże przedstawicielom biznesu zdobyć umiejętności związane z budowaniem kultury innowacyjnej, organizacją pracy w zespołach i zarządzaniem ryzykiem w nowatorskich projektach. Specjaliści sprawdzą poziom innowacyjności w firmach w sześciu obszarach (kultura innowacyjności, zrozumienie biznesu, strategia, struktura organizacyjna, potencjał i zasoby, procesy). Po zdiagnozowaniu problemów eksperci AMI wraz z pracownikami badanych spółek opracują plan wdrożenia zmiany.
Uczestnicy programu wezmą udział w sześciomiesięcznym cyklu zjazdów. Nie zabraknie wykładów i warsztatów. Menedżerowie i przedstawiciele firm będą sprawdzali m.in. jak z rozwijaniem innowacji radzą sobie najlepsi.
– AMI powstała po to, by pomóc przedsiębiorcom rozwijać umiejętności dotyczące zarządzania procesami innowacyjnymi w firmach. Chcemy motywować ich do wdrażania nowych koncepcji – zaznacza Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP.
Jednym z uczestników poprzedniej edycji program jest Łukasz Radosiński z wrocławskiej firmy Novasell, która działa w branży chemicznej. Chwali współpracę z doradcami AMI.
– Chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem – przyznaje Łukasz Radosiński.
Nowy lub udoskonalony produkt
Agnieszka Wykrzykowska, senior menedżer w Grant Thornton, zwraca uwagę na definicję innowacji. Przedsiębiorcy często jej nie znają.
– Chodzi o wdrożenie nowego lub znacząco udoskonalonego produktu, usługi, procesu, a także nowej metody marketingowej lub organizacyjnej. Na pierwszy rzut oka definicja innowacji wydaje się dość banalna. W praktyce jest trochę inaczej. Rutynowych prac nie możemy nazwać innowacjami. Warto jednak pamiętać, że nowatorskie projekty nie są czymś bardzo skomplikowanym – tłumaczy Agnieszka Wykrzykowska.
Zwraca uwagę, że wielu przedsiębiorców błędnie wiąże innowacje tylko z sektorem technologicznym i prowadzeniem niezwykle trudnych przedsięwzięć.
– Nie zdają sobie sprawy z tego, że wprowadzanie na rynek nowych wyrobów lub udoskonalanie już istniejących, a także zmiany procesów produkcji – to są właśnie wspomniane innowacje. Niemniej jednak sposób wdrażania nowatorskich rozwiązań powinien być przez przedsiębiorców przemyślany i właściwie przygotowany. Tylko wówczas mogą liczyć na sukces biznesowy i takie korzyści, jak wzrost konkurencyjności firm, zdobycie nowych rynków zbytu i większe zyski. Przedsiębiorcy, którym brakuje odpowiedniej kadry do sprawnego przeprowadzenia w firmie wdrażania innowacji, powinni skorzystać z oferty szkoleniowo-doradczej PARP – zachęca Agnieszka Wykrzykowska.
Warto przypomnieć, że najpewniej pod koniec czerwca wystartuje inny program PARP: „Akademia Menadżera MŚP – kompetencje cyfrowe”. Przedstawiciele rządowej agencji chcą, aby zmiany cyfrowe były wdrażane w MŚP w większym stopniu niż obecnie. Eksperci wskazują, że mniejsze przedsiębiorstwa powinny to robić, aby móc nie tylko przetrwać, ale też po to, aby były konkurencyjne i osiągały sukcesy rynkowe. Program sfinansuje m.in. koszty związane z analizą potrzeb rozwojowych przedsiębiorstw w zakresie cyfryzacji. Ponadto wesprze usługi szkoleniowe i doradcze wynikające ze wspomnianej analizy.