Amica Wronki liczy na poprawę koniunktury

Ryszard Gromadzki
02-10-2000, 00:00

Amica Wronki liczy na poprawę koniunktury

W pierwszym półroczu spółka osiągnęła bardzo dobre wyniki finansowe

NA PRZEKÓR: Mimo niekorzystnej koniunktury na polskim rynku wyrobów AGD i panującej na nim ostrej konkurencji, kierowana przez prezesa Wojciecha Kaszyńskiego Amica Wronki, odnotowała korzystne rezultaty pierwszego półrocza 2000 roku. fot. GK

Amica Wronki, producent sprzętu AGD, odnotowała bardzo dobre wyniki finansowe za pierwsze półrocze. W stosunku do anologicznego okresu roku 1999 przychody ze sprzedaży wzrosły o 52 mln zł. Przedstawiciele firmy nie ukrywają jednak, że na polskim rynku artykułów gospodarstwa domowego wciąż utrzymuje się dekoniunktura.

W pierwszym półroczu Amica osiągnęła przychody ze sprzedaży wysokości 386,5 mln zł, co oznacza wzrost o 52 mln zł w stosunku do analogicznego okresu 1999 r. Po dwóch kwartałach tego roku. Amica odnotowała zysk netto w kwocie ponad 33 mln zł, podczas gdy zysk netto osiągnięty przez firmę z Wronek w połowie 1999 r. był mniejszy prawie o 17 mln zł.

— Z uzyskanych wyników jesteśmy zadowoleni — mówi Janina Ziołek, dyrektor finansowy Amiki Wronki.

Dyskusyjny wynik

Z taką oceną wyników, ale z pewnymi zastrzeżeniami, zgadza się Tomasz Jerzyk, analityk Centralnego Domu Maklerskiego Wielkopolskiego Banku Kredytowego.

— Wyniki pierwszego półrocza osiągnięte przez Amikę są bardzo dobre. Trzeba jednak pamiętać, że duży wpływ miały na nie przychody osiągnięte przez firmę w efekcie sprzedaży udziałów w spółkach Inwestycje I, Inwestycje II, Inwestycje III i Inwestycje IV — mówi Tomasz Jerzyk.

Na początku kwietnia Amica sprzedała udziały w tych spółkach firmie Sidegrove Limited z siedzibą na Cyprze.

— Ta transakcja miała wpływ na kształt wyników finansowych Amiki w pierwszym półroczu. Nie zmienia to jednak ich pozytywnej wymowy, ponieważ zostały one osiągnięte w warunkach słabej koniunktury na polskim rynku artykułów AGD — mówi Janina Ziołek.

Już od pewnego czasu zauważalne jest w Polsce zjawisko spadku siły nabywczej ludności.

— Ta tendencja wpływa oczywiście niekorzystnie na dynamikę rynków wielu artykułów konsumpcyjnych. W dużym stopniu dotyczy też sprzętu AGD. Znaczący wpływ na tegoroczne rezultaty Amiki będzie miała z pewnością niedawno zrealizowana inwestycja, czyli nowa fabryka pralek —twierdzi Tomasz Jerzyk.

Fabryka pralek uruchomiona w lipcu przez Amikę, kosztowała blisko 300 mln zł.

Wciąż przed sezonem

— Na razie nowa fabryka generuje koszty. Poza tym już od kilku lat obserwujemy słabą koniunkturę na rynku sprzętu AGD w pierwszej części roku, później sytuacja się wyraźnie poprawiała. W tym roku, mimo że kończy się trzeci kwartał, wciąż nie widać jakichś znaczących oznak poprawy koniunktury. Ten stan niewątpliwie znajdzie odbicie w wynikach Amiki za cały 2000 rok — uważa Janina Ziołek

Według specjalistów z branży, polski rynek artykułów AGD jest ciasny i panuje na nim duża konkurencja.

— Sądzę, że niezwykle ostra konkurencja, panująca na naszym rynku artykułów gospodarstwa domowego, będzie zmuszała producentów do ograniczania cen swoich wyrobów. Amica chcąc utrzymać swoją aktualną pozycję wiodącego producenta AGD na polskim rynku, będzie prawdopodobnie w przyszłości schodziła ze swoich marż, co nieuchronnie wpłynie na dynamikę jej finansowych wyników — twierdzi Tomasz Jerzyk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ryszard Gromadzki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Amica Wronki liczy na poprawę koniunktury