AMS CHCE POWOŁAĆ SPÓŁKĘ REKLAMOWĄ

Ryszard Gromadzki
opublikowano: 2000-07-14 00:00

AMS CHCE POWOŁAĆ SPÓŁKĘ REKLAMOWĄ

W nowe przedsięwzięcie poznańska firma zamierza zainwestować 5,1 mln zł

DYWERSYFIKACJA RYZYKA: Poszukiwanie nowych rozwojowych rynków dla spółki kierowanej przez Tomasza Kawkę wymusiła obecna sytuacja na rynku reklamy zewnętrznej w Polsce. fot. MK

Spółka Art Marketing Syndicate podpisała 11 lipca list intencyjny z udziałowcami spółki Info Digital Media w sprawie powołania spółki, która podobnie jak IDM specjalizowałaby się w reklamie na ekranach świetlnych umieszczonych na dworcach PKP. W nowej spółce AMS objąłby 50,5 proc. kapitału zakładowego wartości 5,1 mln zł.

Poznańska spółka AMS, największa w Polsce firma reklamy zewnętrznej, podpisała list intencyjny z udziałowcami również poznańskiej spółki Info Digital Media, specjalizującej się w reklamie na ekranach świetlnych umieszczonych na dworcach PKP. W wyniku umowy powstanie spółka świadcząca tego typu usługi. W nowej spółce AMS objąłby 50,5 proc. kapitału zakładowego o łącznej wartości 5,1 mln zł.

Pozostałe udziały w projektowanej spółce objęliby dotychczasowi udziałowcy spółki IDM (dwie osoby fizyczne po 22,3 proc. kapitału zakładowego) oraz inna poznańska spółka BB Investment (4,9 proc. kapitału zakładowego).

Nowy rynek

Magdalena Dul, rzecznik prasowy Art Marketing Syndicate, uważa, że reklama na ekranach wizyjnych jest stosunkowo nowym w Polsce segmentem rynku outdoorowego i stanowi przedmiot dużego zainteresowania ze strony inwestorów zachodnich. Według niej o zainteresowaniu się AMS spółką z IDM przesądził przyszłościowy charakter tego sektora rynku reklamy zewnętrznej. Emisja reklam z ruchomym obrazem na ekranach umieszczanych w przestrzeni miejskiej, stanowi atrakcyjną formę promocji produktów.

Analitycy Domu Maklerskiego WBK uważają, że do takiego posunięcia skłoniła AMS obecna sytuacja na rynku outdoorowym. Od przyszłego roku ma bowiem wejść w życie zakaz reklamy tytoniu na plakatach i billboardach (w 1999 roku dawały one 22,5 proc. przychodów całej branży). Na dodatek Akcja Wyborcza Solidarność zamierza znowelizować ustawę o wychowaniu w trzeźwości i wprowadzić całkowity zakaz reklamy piwa i napojów alkoholowych oraz wszystkiego, co się z tym kojarzy. Reklamy piwa przyniosły 10,7 proc dochodów całej branży outdoorowej. Według analityków DM WBK, wpływ na ostatnie posunięcia AMS miały również złe oceny skuteczności reklamy zewnętrznej. W związku z tym firmy z branży zostały zmuszone do przeprowadzenia analizy skuteczności swoich nośników. AMS był animatorem tego rodzaju inicjatywy. W efekcie tego AMS intensywnie zaczął szukać nowych obszarów ekspansji, wchodząc na rynek reklamy internetowej, reklamy na stadionach (poprzez swoją spółkę zależną Aktis Media) oraz na rynek reklamy w wielkoformatowych nośnikach telewizyjnych. Według oceny DM WBK, AMS pokłada też duże nadzieje w uaktywnieniu się reklamodawców z segmentu produktów szybko zbywalnych, preferujących dotąd głównie telewizję.

13 ekranów

Firma IDM, z którą AMS zamierza utworzyć spółkę, jest właścicielem sieci 13 nośników reklamowych na dworcach PKP w 11 miastach Polski (Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynia, Poznań, Zielona Góra, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Częstochowa). IDM zamierza w najbliższym czasie zmodernizować posiadaną sieć nośników, w oparciu o najnowsze osiągnięcia tej branży. W Polsce oprócz IDM, działają tylko 2 firmy zajmujące się podobną działalnością: Videowall Polska i Elcom Multimedia, w których posiadaniu są nośniki w Warszawie. IDM ze swoją silną pozycją na dworcach kolejowych jest jednak zdecydowanym liderem tego rynku w Polsce. Firma z Poznania wykorzystuje identyczną technologię jak niemiecki Infoscreen, czołowa firma w zakresie reklamy wizyjnej u naszych zachodnich sąsiadów, do której należy system ekranów reklamowych na dworcach, metrze i pociągach. Infoscreen wykazuje duże zainteresowanie polskim rynkiem reklamy wizyjnej.