Apel o stawkę 0,1 proc. dla wędliniarzy

opublikowano: 07-02-2016, 22:00

W skali podatku od handlu powinna znaleźć się jeszcze jedna stawka, w wysokości zaledwie 0,1 proc. — apeluje Związek Rzemiosła Polskiego (ZRP).

W wystąpieniu do ministra finansów (MF) Jerzy Bartnik, prezes związku proponuje wprowadzenie dodatkowego przedziału skali z taką niską stawką w przypadku przychodów od 18 do 100 mln zł rocznie. Projektowana ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej, skierowana do konsultacji, przewiduje dwa progi przychodu — do 300 mln zł ze stawką 0,7 proc. i ponad 300 mln zł ze stawką 1,3 proc. od nadwyżki przychodu z pierwszego przedziału.

W ocenie ZRP taka skala jest ciężarem nie do udźwignięcia dla średnich firm branży przetwórstwa mięsnego z siecią własnych sklepów, odnotowujących rentowność na poziomie od 1,5 do 2 proc. Jerzy Bartnik przytacza wyliczenia przedstawione przez jej przedstawicieli. Przychody ze sprzedaży detalicznej małej firmy z tej branży sięgają ok. 22,5 mln zł rocznie. Podatek według proponowanej przez ZRP skali (powyżej 18 mln proc. Taką niewielką rentowność mają średnie firmy przetwórstwa mięsnego z własną siecią sklepów.

zł rocznie) objąłby już nawet małe firmy sprzedające własne wyroby w sieci swoich sklepów, i pochłonąłby od 7 do 14 proc. dochodu. Obciążenie podatkiem będzie dotkliwe dla średnich firm, z 450 tys. zł dziennego utargu, co daje około 135 mln zł rocznego przychodu. Opodatkowanie przychodów takiej firmy stawką 0,7 proc. od nadwyżki ponad 18 mln zł oznacza, że zostałaby obciążona dodatkowym podatkiem w kwocie ok. 700 tys. zł. „Danina pochłonęłaby, w zależności od uzyskanej rentownościod 30 do 40 proc. dochodu” — wylicza prezes ZRP. W ocenie środowiska dotkliwe, choć mniejsze z uwagi na znacznie niższe średnie przychody, skutki podatkowe będą też dla zakładów piekarniczo- -cukierniczych, sprzedających wyroby we własnych sklepach. Problem może też dotyczyć innych zakładów spożywczych prowadzących sprzedaż swoich wyrobów we własnej sieci handlowej. © Ⓟ

1,5-2 Rzemieślnicy z branży spożywczej mogą stracić nawet 40 proc. dochodu na daninie od sprzedaży detalicznej.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane