Apetyt Agory urósł w miarę jedzenia

Mateusz Cezary Wojtala
21-12-2017, 22:00

Córka giełdowej grupy ma zamiar zarabiać na gastronomii. Na początek zainwestuje 10 mln zł.

Helios, operator sieci kin, należący do Agory, planuje założyć sieć restauracji m.in. w segmencie „fast casual”. W tym celu podpisano list intencyjny z dwiema osobami fizycznymi, z których każda objęłaby na dobry początek po 5 proc. w kapitale zakładowym nowego podmiotu z możliwością zwiększenia zaangażowania do 15 proc. Więcej szczegółów nie podano, nie ujawniono też personaliów zainteresowanych.

— Mam pewne podejrzenia, ale nie chcę spekulować na ten temat. Moim zdaniem, jest to nieistotne, bo jest to po prostu dobra decyzja, Agora dokłada kolejny element sprzedażowej układanki. 10 mln zł to nie jest dla spółki duży wydatek inwestycyjny, zapłaciłbym tyle samo za samą możliwość sprawdzenia takiego rozwiązania — komentuje Paweł Szpigiel z Domu Maklerskiego mBanku.

Rynek gastronomiczny w Polsce rośnie w tempie 10 proc. rocznie, dodatkowo sprzedaż barowa w kinach Helios notuje wzrost o 14 proc. r/r . Paweł Szpigiel dodaje, że daje się dostrzec efekt silnego konsumenta, szczególnie w małych miastach, gdzie spółka koncentruje swoją działalność, a kino to podstawowa forma rozrywki.

Dzieje się tak po części z powodu programów rządowych. — Myślę, że jest to dobry pomysł na rozwój. Agora od dłuższego czasu szuka nowych pomysłów na biznes, widać, że szerzej patrzą na rynek. Być może spółkę zainspirował do tego wzrost sprzedaży w barach kinowych Heliosa. Sama skala inwestycji jest niewielka, około 20 groszy na akcję, można więc zaryzykować. Na razie zapatruję się na ten pomysł umiarkowanie pozytywnie, ale zobaczymy, co przyniesie czas, bo rynek gastronomiczny dla wielu okazał się za trudny — mówi Dominik Niszcz z Domu Maklerskiego Raiffeisen Banku Polska.

Jak zauważa Maciej Bobrowski, dyrektor Wydziału Analiz Domu Maklerskiego BDM, ruch ten wpisuje się również w działania koncernu zmierzające do osiągania przychodów poza obszarem związanym bezpośrednio z reklamą, choć na razie nie na dużą skalę, jak zaznacza sama spółka w komunikacie bieżącym. Przychody z segmentu reklamowego spadają, bo są przejmowane przez globalnych graczy, takich jak Google czy Facebook, którzy lepiej docierają do określonych grup użytkowników.

— Tendencje na rynku są jasne i nie dziwi nas kolejna decyzja Agory pokazująca, że grupa będzie chciała lokować pieniądze tam, gdzie ma szansę na potencjalnie większe stopy zwrotu — twierdzi Maciej Bobrowski.

Trendy dotyczące druku są nie do zatrzymania, w segmencie prasy wyniki spadają, ale Agora jakoś sobie radzi dzięki restrukturyzacji. Poczynione oszczędności i zwiększona marża na sprzedaży „Gazety Wyborczej” mogą pozytywnie wpłynąć na wynik finansowy za 2017 r. Jednak już od 2015 r. sieć kin przynosi Agorze więcej zysku niż segment prasowy, w tym przede wszystkim flagowy dziennik, więc nie ma to już tak dużego znaczenia jak kiedyś. Dominik Niszcz dodaje, że wyniki za 2017 r. będą wypadkową różnych trendów. Oprócz prasy na korzyść działać będzie z pewnością sieć kin. — Czwarty kwartał jest historycznie najlepszy w Agorze, zakładamy, że teraz też tak będzie. Natomiast w pierwszym półroczu 2018 r. czekamy na ogłoszenie szczegółów nowej strategii średnioterminowej — komentuje Maciej Bobrowski.

Analitycy snują różne wizje rozwoju spółki. Paweł Szpigiel sugeruje zaangażowanie się śladem Wirtualnej Polski w e-commerce. Podkreśla, że spółka posiada specjalistów i obycie w sprzedaży i reklamie, więc nie powinno to jej sprawić większych problemów. Natomiast Dominik Niszcz spekuluje, że najbardziej naturalne byłyby okazyjne przejęcia podobnych biznesów, w których Agora ma doświadczenie, a które skutkowałyby synergią. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mateusz Cezary Wojtala

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Apetyt Agory urósł w miarę jedzenia