Odnosząc się do wartości rynkowej spółki z Cupertino i egzaltacji oraz euforii z jakimi mamy do czynienia z każdym kolejnym debiutem urządzeń z logo „jabłuszka” trudno mówić o zaskoczeniu.

Firma założona przez nieżyjącego już Steve’a Jobsa jest liderem w projektowaniu, wykonaniu - i jak twierdzą twórcy rankingu - koncentruje się na klientach. Wartość marki Apple wzrosła o 28 proc. osiągając poziom 98,3 mld USD. Miejsce wicelidera tego zestawienia przypadło Google. internetowemu gigant – jako marka – wart jest 93,3 mld USD.
Na trzecim miejscu znalazła się Coca-Cola, która po 13-tu latach oddała w końcu miejsce na tronie. Marka z charakterystycznym czerwono-białym logo wyceniona została aktualnie na 79,2 mld USD. Pierwszą piątkę zamykają koncerny IBM i Microsoft.
Wartość 100 spółek z rankingu Interbrand wyniosła 1,5 bln USD, co oznacza wzrost o 8,4 proc. w stosunku do 2012 r.
Ogółem w pierwszej 10-tce najwartościowszych marek znalazło się aż 6 spółek technologicznych, co wskazuje na rosnące znaczenie tego sektora i jego wpływu na nasze życie.
Podkreślając awans Apple, Jez Frampton, dyrektor generalny Interbrand stwierdził, że „firmy zmieniają nasze życie, ale nie tylko swoimi produktami, ale i etosem”.
„Tim Cook (obecny CEO Apple) zebrał wartościowe kierownictwo spółki i zachował wizje Jobs’a w stanie nienaruszonym – wizję, która pozwoliła Apple dostarczać obiecane innowacje” – wyjaśnia Frampton.
Co warto podkreślić, wśród czołowej dziesiątki znalazły się zaledwie dwie nieamerykańskie firmy. To Samsung i Toyota. Z tym, że południowokoreański koncern odnotował awans o jedną pozycję, zaś japoński producent samochodów utrzymał dotychczasowe miejsce w rankingu.
Spółki z segmentu zaawansowanych technologii są największym beneficjentem zmian w mentalności ludzi, w efekcie czego notują największe zmiany wyceny. Przykładowo wartość brandu Google zwiększyła się o 34 proc. a Samsunga o 20 proc.
Ale kij ma też drugi koniec i łaska pańska na pstrym koniu jeździ. Mało spektakularne wyniki w przypadku Yahoo, czy zaglądające w oczy bankructwo będące następstwem błędów w polityce produkcyjnej i marketingowej (BlackBerry) wypchnęły wspomniane spółki poza ranking. Z kolei chwiejąca się w posadach fińska Nokia, która sprzedaje część biznesu firmie Billa Gates’a spadła z 19 aż na 57 miejsce. To największa i najbardziej spektakularna deprecjacja w 14-letniej historii rankingu.
Beniaminkami na liście zostały spółki Discovery, Duracell i Chevrolett. Najmocniejsze wzrosty marek stały się udziałem Apple, Facebook, Prada, Google i Amazon.
Najbardziej wartościowe marki (zmiana pozycji, wartość marki, zmiana proc.)
1. Apple (+1) 98,3 mld USD +28 proc.
2. Google (+2) 93,3 mld USD +34 proc.
3. Coca-Cola (-2) 79,2 mld USD +2 proc.
4. IBM (-1) 78,7 mld USD +4 proc.
5. Microsoft (bz) 59,5 mld USD +3 proc
6. General Electric (bz) 46,9 mld USD +7 proc.
7. McDonald’s (bz) 42 mld USD +5 proc.
8. Samsung (+1) 39,6 mld USD +20 proc.
9. Intel (-1) 37,2 mld USD -5 proc.
10. Toyota (bz) 35,3 mld USD +17 proc.
Źródło: Interbrand
