Apteki nie mogą karać pacjentów

DI
opublikowano: 18-01-2012, 00:00

KOMENTARZ

Apteki zrzeszone w Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET nie przyłączają się do protestu polegającego na zamykaniu aptek i tym samym ograniczaniu pacjentom dostępu do leków. Uważamy, że pacjenci nie mogą być traktowani przedmiotowo jako element nacisku na Ministerstwo Zdrowia.

Jednak PharmaNET i Lewiatan uważają, że z Ustawy refundacyjnej trzeba usunąć m.in. zakaz reklamy aptek i ich działalności, który w obecnym kształcie godzi w ekonomiczne podstawy prowadzenia apteki. Ponadto jest on sprzeczny z podstawowymi zasadami obowiązującymi w gospodarce rynkowej i będzie miał wiele negatywnych następstw zarówno w skali makro-, jak i mikroekonomicznej.

Zakaz godzi także w zasadę równości podmiotów gospodarczych. W myśl nowych przepisów sklepy czy stacje benzynowe będą mogły reklamować swoją działalność, mając w ofercie te same produkty co apteki (np. preparaty witaminowe, kosmetyki, pieluchy czy odżywki dla niemowląt). Te same produkty dostępne w aptekach nie będą mogły być reklamowane.

Zakaz reklamy aptek i ich działalności spowoduje także zmniejszenie dostępności leków dla pacjentów oraz utrudni im dotarcie do profesjonalnej informacji i porad farmaceutycznych. Stanie się tak dlatego, że część popytu zostanie przeniesiona z aptek do innych punktów sprzedaży leków (hipermarketów, stacji benzynowych, drogerii), w których pacjenci nie będą mogli skorzystać z fachowej porady farmaceuty.

W Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET zrzeszone są przedsiębiorstwa, prowadzące ok. 6000 aptek pod szyldami: Apteki Dbam o Zdrowie, Mediq, Super-pharm, Dr. Max, Euro Apteka, Apteki Medyczne, Farmacja Plus i in., które obsługują miesięcznie ponad 6 mln pacjentów w całej Polsce.

POLSKA KONFEDERACJA PRACODAWCÓW PRYWATNYCH LEWIATAN

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu