Archicom jedzie na poligon do stolicy

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2022-02-08 20:00

Budowa 200 mieszkań w Warszawie będzie praktycznym sprawdzianem współpracy dewelopera z Echem Investment.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak po przejęciu Archicomu przez Echo spółki podzieliły się kierunkami ekspansji
  • jakie dziedziny działalności operacyjnej integrują w pierwszej kolejności
  • jakie plany na 2022 r. ma Archicom

Wrocławska spółka będzie jedynym deweloperem mieszkaniowym grupy Echo-Archicom w stolicy Dolnego Śląska, a równocześnie ma możliwość ekspansji na wybrane miasta w Polsce. Ten zapis ze strategicznej umowy spółek urzeczywistnia się już w inwestycji Empark na warszawskim Służewcu, gdzie Archicom wybuduje 200 mieszkań na odkupionym od Echa gruncie. Pierwsze mieszkania zaoferuje w III kw. 2022 r.

Plany się materializują:
Plany się materializują:
Archicom od dłuższego czasu chciał wejść na rynek pozawrocławski. Korzystając z połączonych zasobów, możemy działać bardziej efektywnie — mówi Waldemar Olbryk, prezes Archicomu.
BARTEKBARCZYKPHOTOGRAPHY.COM

— W ramach projektu Empark nabyliśmy od Echa grunt w znakomitej lokalizacji, gdzie będziemy mogli równolegle — i jako grupa, i jako posiadacz własnej inwestycji — realizować pierwszy projekt na najbardziej prężnym rynku mieszkaniowym w Polsce — mówi Waldemar Olbryk, prezes Archicomu, a poprzednio szef biznesu mieszkaniowego w Echu.

Podkreśla, że chociaż spółka ma wybudować tylko 1/5 inwestycji mieszkaniowej grupy na Służewcu, w rozmowach projektantów obie strony mają taki sam głos. Chodzi o to, żeby całość była spójna. Ma też nadzieję, że takich okazji zakupowych Archicom zyska więcej i że to doświadczenie zaowocuje kolejnymi wspólnymi przedsięwzięciami.

— Fuzja obu marek pozwala uczyć się nawzajem naszych organizacji i budować wymianę informacji. Możemy używać książkowych pojęć, takich jak komunikacja, filozofia, ale na koniec ważne jest to, żeby dogadali się ludzie pracujący razem nad projektem — mówi Waldemar Olbryk.

Razem, ale osobno

Obie firmy pozostają odrębnymi spółkami, osobno planują zakupy gruntów, mają osobne budżety i plany sprzedażowe. Wyniki również podają osobno, ale z perspektywy grupy.

W 2021 r. Echo Investment sprzedało 1680 mieszkań i przekazało klucze do 1620 w Warszawie, Łodzi, Poznaniu i Krakowie (nie wliczając Wrocławia). Archicom tylko we Wrocławiu sprzedał 1275 (wzrost o 304 mieszkania w porównaniu z 2020 r.) i przekazał klucze do 1266 mieszkań.

Po pierwsze — nie szkodzić

Znanym z medycyny zaleceniem prezes Archicomu określa swoje działania w 2021 r. po przejęciu spółki przez Echo. Chodzi o to, żeby nie zepsuć tego, co stanowi o sile firmy, która teraz bardzo mocno pracuje nad uzyskaniem synergii.

— Archicom przez ponad 30 lat tworzył swój brand i koncepcję osiedli społecznych, rozumianych jako budujące społeczność. Są to zawsze osiedla z pomysłem. Osoby kupujące mieszkanie wiedzą, że będzie się tu im po prostu dobrze żyło. Na wrocławskim osiedlu Olimpia np. mieszkańcy mogą się poczuć jak na wakacjach, korzystać z bliskości zieleni i wody, a nawet kajaków — mówi Waldemar Olbryk.

Wspominając swoje kilkuletnie doświadczenie jako szefa pionu mieszkaniowego w Echu Investment, podkreśla ewolucję podejścia dewelopera do budowania, która doprowadziła m.in. do powstania wielofunkcyjnego kompleksu Browary Warszawskie, łączącego obiekty biurowe, mieszkania, powierzchnie handlowo-usługowe z oryginalnymi konceptami gastronomicznymi.

— W ostatnich latach coraz bardziej skupialiśmy się w Echu na projektach typu destination, czyli takich, do których klient czy odwiedzający chce powracać. Początkowo dotyczyło to galerii handlowych, ale z czasem na bazie tych projektów Echo zaczęło budować bardzo mocną kompetencję mieszkaniową, wychodzącą poza budynek — mówi prezes Archicomu.

Czas łączenia

Dzięki fuzji i współpracy dwie filozofie budowania osiedli mają szansę stworzyć bardzo wartościową mieszankę.

— Dlatego w procesie integrowania działamy bardzo uważnie, poznając rozwiązania wypracowane przez obie spółki i wybierając lepsze. Wiedza przepływa w obie strony. Dbamy o potencjał kompetencyjny, ludzki, tworzenia zespołów w ramach grupy. Na początek wprowadziliśmy podobny system raportowania, aby informacje przekazywane przez spółki były spójne — mówi Waldemar Olbryk.

Kolejnym krokiem jest digitilizacja procesów. W Echu nastąpiła już wcześniej, a obecny prezes Archicomu uczestniczył w jej wprowadzaniu.

Strategiczna umowa

— Po podpisaniu w styczniu umowy o współpracy strategicznej z Echem Investment mamy już pełną legitymację do uwspólniania procesów, systemów i maksymalizacji potencjału grupy — mówi prezes Archicomu.

Usługi konsultingowe Echa obejmują wszystkie procesy — od akwizycji gruntów przez informatykę i cyberbezpieczeństwo, HR, podatki po zasady compliance — oraz wsparcie w ich przeprowadzeniu, np. podczas negocjacji przy reinwestycjach.

— Część rzeczy zostanie uproszczona, niepotrzebne elementy wyrzucamy. Ponadto skorzystamy z doświadczenia Echa Investment przy komercjalizacji naszego budynku biurowego City Two — twierdzi Waldemar Olbryk.

Cierpliwość i pokora

Praca nad digitalizacją procesów w Echu Investment, w której uczestniczył, trwała dwa i pół roku. Dziś z jednej strony chce jak najszybciej wprowadzić najlepsze rozwiązania w Archicomie, ale z drugiej zdaje sobie sprawę, że szybko nie zawsze znaczy dobrze.

— Cierpliwość i pokora to cechy, po które najczęściej muszę sięgać, by uzyskać najlepszą relację szybkości do dobrych efektów — mówi Waldemar Olbryk.

Poza realizacją bieżących planów operacyjnych oraz integrowaniem spółki z grupą plan na bieżący rok nie zakłada już więcej. Archicom chce przede wszystkim utrzymać pozycję lidera na rynku wrocławskim oraz zrealizować pierwszy projekt w Warszawie. Do sprzedaży wprowadzi ponad 1500 mieszkań.

Okiem eksperta
Będziemy śledzić ewolucję oferty Archicomu
Mateusz Mucha
menedżer DM Navigator

Ekspansja geograficzna przez przejęcia pozwala deweloperom na hurtowe kupno dużej ilości gruntów zgromadzonych w banku ziemi przez przejmowane podmioty oraz wejście w posiadanie know-how w poruszaniu się w lokalnej specyfice urzędowej. Komentując zakup 66 proc. akcji Archicomu, przedstawiciele Echa wskazywali m.in. na jego czołową pozycję we Wrocławiu. Wejście Archicomu na warszawski rynek jest ciekawe, tym bardziej że wrocławska spółka nabyła grunt od Echa. Specyfiką branży deweloperskiej jest to, że ujednolicenie produktu połączonych deweloperów następuje przede wszystkim na poziomie całych inwestycji. Wspólna realizacja projektu pozwoli na wymianę doświadczeń. Będziemy śledzić ewentualną ewolucję oferty Archicomu pod kątem rozwiązań stosowanych przez Echo.