Arcus pozwał Energę o miliony

opublikowano: 25-09-2017, 22:00

Spółka IT zainkasowała ponad 120 mln zł za inteligente liczniki. Uważa jednak, że wskutek sporu z kontrahentem ucierpiał jej wizerunek i straciła więcej.

O 19,9 proc. podrożały wczoraj akcje Arcusa, który pozwał Energę Operator (EO), należącą do giełdowej grupy energetycznej z Gdańska, o zapłatę 174,1 mln zł, tytułem naprawienia szkód związanych ze sporem o kontrakty na instalację tzw. inteligentnych liczników.

Michał Czeredys, prezes Arcusa
Marek Wiśniewski

— Mieliśmy nadzieję, że jesteśmy w stanie się dogadać, ale od dłuższego czasu nasze prośby i propozycje mediacji nie odnoszą żadnego skutku. Mamy wrażenie, że Energa boi się podejmować jakiekolwiek działania poza salą sądową — komentuje Michał Czeredys, prezes Arcusa.

— Do nas pozew jeszcze nie dotarł, trudno nam więc się do niego odnosić — zaznacza Adam Kasprzyk, rzecznik Energi. W 2016 r. Arcus miał 121 mln zł skonsolidowanych przychodów i 5,2 mln zł straty netto. Ponad 170 mln zł ma mu zrekompensować straty wizerunkowe, jakie ponosi w wyniku sporu. Twierdzi, że odwracają się od niego potencjalni zleceniodawcy i banki.

— Potrzebujemy 25-30 mln zł kredytu obrotowego, by prowadzić działalność, która zapewnia uzyskiwanie lepszych wyników — dzięki wyższym obrotom lub marżom. Finansowanie zewnętrzne mamy jednak przycięte — podkreśla Michał Czeredys. Przyczyny obecnego konfliktu tkwią w umowach, które Arcus i zależna od niego spółka T-Matic Systems zawarły w latach 2011 i 2013. EO zleciła im wtedy instalację inteligentnych liczników — najpierw 100 tys., a potem 310 tys. Były to pierwsze tego typu kontrakty w Polsce.

Podpisując drugą umowę, w 2013 r., EO poinformowała, że w jej sieci działa 60 tys. liczników zamówionych dwa lata wcześniej. Kilka miesięcy później obwieściła pełen sukces. Za dostawę liczników z pierwszego kontraktu Arcus zainkasował 32 mln zł brutto, z drugiego — 94 mln zł. Przedstawiciele dostawcy twierdzą, że z EO spierają się jeszcze o około 5 mln zł za prace dodatkowe i odbiorowe. U podstaw sporu, który skłonił firmę IT do złożenia pozwu, legła jednak kwestia terminowości realizacji zamówień i związanych z tym kar.

Opóźnień nikt nie neguje. Arcus twierdzi jednak, że ze względu na pionierski charakter wdrożeń w dokumentacji przetargowej niektóre kwestie były niedookreślone, co powodowało problemy w trakcie realizacji. EO prezentowała dotychczas stanowisko, że umowy były kilkakrotnie anektowane i nie mogło być wątpliwości co do wymagań wobec firm realizujących zlecenia. Mimo prób zawarcia ugody strony nie mogą się porozumieć. Przedsądowo Arcus wezwał Energę do zapłaty 174,1 mln zł pod koniec 2016 r. Potem strony usiadły do negocjacji. W lutym 2017 r. Energa postanowiła sięgnąć po wartą 9,6 mln zł gwarancję należytego wykonania umowy z 2013 r., wystawioną Arcusowi przez Ergo-Hestię, sąd nakazał jednak gdańskiej grupie jej zwrot.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane