Arena.pl wyłoży 66 mln zł
DOŚWIADCZENIE GÓRĄ: Leszek Bogdanowicz, prezes IVP, osiągnął już jeden sukces na polu internetowym. Założona przez niego Wirtualna Polska jest obecnie jednym z dwóch najpopularniejszych w Polsce portali. fot. BS
Do końca 2000 roku Internet Ventures Poland zainwestuje16 mln USD (ponad 66,5 mln zł) w przedsięwzięcia internetowe, przede wszystkim w uruchomiony wczoraj portal arena.pl.
Budowa portalu arena.pl kosztowała dotychczas 4 mln USD (prawie 17 mln zł). 16 mln USD (66,5 mln zł) pochłoną teraz rozbudowa i zakup nowych serwisów oraz reklama i przedsięwzięcia marketingowe. Dzięki temu do końca roku arena.pl ma notować 40 mln tzw. wejść miesięcznie. W czerwcu zostanie podjęta decyzja, na której giełdzie zostanie upubliczniony IVP. Zdecyduje o tym główny akcjonariusz — CentralEuropa.com, fundusz inwestycyjny z siedzibą w Nowym Jorku, związany z funduszem Templeton. CentralEuropa.com specjalizuje się w inwestycjach internetowych w tej części Europy.
— Ponieważ nasz główny udziałowiec jest spółką amerykańską, IVP zostanie prawdopodobnie wprowadzony na Nasdaq — mówi Leszek Bogdanowicz, prezes IVP.
Jego zdaniem, może do tego dojść w 2002 roku.
Reklamy i e-commerce
Arena.pl będzie zarabiała na reklamach i e-commerce. IVP podpisał umowę z firmą AdServer na współpracę przy realizacji kampanii reklamowych. AdServer dysponuje oprogramowaniem NetGravity do obsługi reklamowej jednego z najbardziej znanych światowych producentów — firmy DoubleClick. Pozwala ono na dotarcie do grupy docelowej określonej przez reklamodawcę. Sama arena.pl będzie reklamowana w wielu mediach, w tym w radiu i TV. W planach jest także sponsoring imprez młodzieżowych i sportowych.
Poza reklamą przychody ma generować handel elektroniczny. Na stronach portalu można uruchomić sklep elektroniczny za miesięczną opłatą od 250 do 1200 zł. Wkrótce serwis ma umożliwiać autoryzację kart kredytowych w czasie rzeczywistym. Pierwsze zyski arena.pl może osiągnąć w 2002 roku.
Na początek sześć
Portal ma na razie sześć tematycznych serwisów informacyjnych: wydarzenia, sport, pogoda, biznes, rozrywka oraz bank informacji. Kolejne będą opracowywane w ramach portalu bądź przy pomocy partnerów. Głównym atutem ma być jednak wyszukiwarka — Polski Infoseek.
— Wyszukiwarka generuje prawie 80 proc. ruchu w każdym portalu horyzontalnym — twierdzi Leszek Bogdanowicz.