ISB: Pierwsze towary transportowane drogą kolejową powinny pojawić się w Sławkowie w kwietniu 2004 roku, skąd dalej mogą być transportowane koleją do Niemiec, a w perspektywie - także autostradą A4.
"Centrum przeładunkowe w Sławkowie ruszy wiosną przyszłego roku" - powiedział w wywiadzie dla agencji ISB Arkadiusz Krężel, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu. " Wtedy pojawi się projekt pilotażowy, w ramach którego pierwsze towary z Azji będą transportowane do Europy drogą kolejową" - dodał.
Terminal w Sławkowie ma osiągnąć pełne moce przeładunkowe w 2006 roku. Wtedy też możliwy będzie wybór dalszego rodzaju transportu w drodze kontenerów na Zachód.
"Chcemy, aby dokończenie terminalu zbiegło się z zakończeniem modernizacji linii kolejowej E30 do Niemiec, a także zakończeniem budowy odcinka autostrady A4 do granicy niemieckiej, co da możliwość dywersyfikacji środków dalszego transportu" - powiedział Krężel.
Prezes podkreślił, że w wypadku utrzymania obecnych stawek celnych na towary importowane drogą morską, transporty kolejowy oraz drogowy mogą okazać się konkurencyjne.
Założenia funkcjonowania terminala przewidują obsługę ruchu kontenerowego na linii Europa - Azja w obu kierunkach.
Według wcześniejszych wyliczeń PKP Cargo, spółki Polskich Kolei Państwowych, roczne wpływy z tytułu przejęcia przewozów około 200 tys. kontenerów wyniosłyby 100 mln zł. Ogólna liczba kontenerów transportowanych drogą morską to 500 tys.
Obecnie wymiana handlowa pomiędzy Azją a Europą odbywa się głównie drogą morską. Tą drogą przewozi się rocznie około 250 mln ton ładunków, w tym kontenerów. Transport ładunków drogą morską trwa około 30 dni. Tymczasem drogą lądową ładunki w relacji Europa - Azja można przewieźć w czasie co najmniej o połowę krótszym.