ARP zapowiada karencję na spłatę rat leasingowych

PAP, DI
opublikowano: 21-03-2020, 11:25

Około 4 tys. firm transportowych, których obroty spadły w wyniku pandemii koronowirusa, może dostać roczną karencję na spłatę rat leasingowych - powiedział w piątek PAP wiceprezes ARP Paweł Kolczyński.

Kolczyński wskazał, że kwota, którą ARP przeznaczy na wsparcie przedsiębiorców w okresie epidemii koronowirusa, (w tym na refinansowanie leasingu) to 1,7 mld zł. Pieniądze te - jak oszacował - wystarczą na wsparcie ok. 4 tys. przedsiębiorstw. Zaznaczył jednak, że jeśli oferta spotka się z dużym odzewem firm transportowych, to Agencja wystąpi o dodatkowe środki. Dodał, że poza pieniędzmi z budżetu, ARP posiada też kapitał własny i zabiega o jego zwiększenie.

Złoty, banknoty
fot. Andrzej Bogacz / Forum

Podmiotem, który będzie przejmował refinansowanie umów leasingowych ma być spółka córka - Agencji, czyli ARP Leasing Sp. z o.o. "To z nią - jak zaznaczył Kolczyński - przedsiębiorcy będą podpisywać umowy refinansujące.

„Dzięki takiemu rozwiązaniu, przez 12 miesięcy, firma nie będzie spłacać rat leasingowych, a zaoszczędzone w ten sposób środki, będzie mogła przeznaczyć na inne cele, m.in. na potrzymanie funkcjonowania przedsiębiorstwa" - powiedział.

Wyliczył, że firma transportowa refinansując leasing jednego zestawu – ciągnika siodłowego z naczepą – dzięki 12 miesięcznej karencji może „zaoszczędzić” w tym czasie średnio 111 tys. zł i dzięki temu czasowo odbudować swą płynność i kapitał obrotowy.

Zapytany o kryteria udzielania pomocy, powiedział, że najważniejszym z nich będzie historia finansowa firmy, musi z niej wynikać, że wyniki pogorszyły się w 2020 roku, natomiast w 2019 r. firma miała stabilną sytuację, notowała zyski. Dodał również, że wsparcie przeznaczone jest dla podmiotów z sektora MŚP, które osiągają roczne obroty powyżej 4 mln zł, prowadzących pełną księgowość

Kolejnym kryterium - jak wskazał Kolczyński - jest wiek leasingowanych pojazdów: nie mogą mieć więcej niż trzy lata. Poza tym łączna kwota leasingu dla jednego przedsiębiorcy nie może przekraczać 5 mln zł netto, a okres spłaty nie może być dłuższy niż 6 lat (łącznie z karencją).

Wiceprezes zaznaczył, że karencja w spłacie nie może przekroczyć 12 miesięcy, a po tym okresie firma zobowiązania jest do rozpoczęcia spłat wynikających z miesięcznych harmonogramów rat leasingowych.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Z przedstawionych przez Kolczyńskiego wstępnych założeń umów refinansujących leasing wynika, że oprocentowane one będą zgodnie z obowiązującą stawką WIBOR, do którego doliczona zostanie "marża zgodna z siatką cen dla produktu". Nie będzie natomiast żadnej opłaty wstępnej czy manipulacyjnej. Zabezpieczeniem umowy refinansującej ma być weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową, oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie 777 Kpc, zastaw oraz poręczenie leasingobiorcy oraz jego głównych udziałowców. ARP udzieli regwarancji ARP Leasing Sp. z o.o. dla ostatniego roku okresu finansowania.

Na pytanie, kiedy przedsiębiorcy, będą mogli składać wnioski o wsparcie, Kolczyński powiedział, że obecnie opracowana jest procedura, która umożliwi szybie i bezpieczne składanie formularzy przez internet. "A przede wszystkim czekamy na zakończenie procesu legislacyjnego pakietu antykryzysowego i przekazanie 1,7 mld zł z budżetu państwa" - powiedział.

Zaznaczył, że biorąc pod uwagę obowiązującą ścieżkę proceduralną, przepisy umożliwiające wdrożenie programu refinansowania leasingu powinny wejść w życie w połowie kwietnia. Dodał, że już w tym momencie do dyspozycji przedsiębiorców są specjaliści z ARP Leasing oraz sześciu Centrów Obsługi Przedsiębiorców ARP, jak i centrali ARP w Warszawie.

18 marca odbyła się Rada Gabinetowa poświęcona pakietowi pomocowemu dla gospodarki w związku z negatywnymi skutkami epidemii koronawirusa. Po posiedzeniu, premier Mateusz Morawiecki poinformował o powstaniu projektu pod nazwą: Gospodarcza i społeczna tarcza antykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorstw i pracowników w związku z pandemią wirusa SARS-Cov-2. Szacunkowa wartość pakietu to ok. 212 mld zł. Pięć filarów pakietu tworzy: obrona przed utratą miejsc pracy, wsparcie dla służby zdrowia, bezpieczeństwo systemu finansowego, wsparcie dla przedsiębiorców i inwestycji publicznych. W realizację pakietu będą zaangażowane takie instytucje jak Polski Fundusz Rozwoju, Agencja Rozwoju Przemysłu czy Bank Gospodarki Kredytowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP, DI

Polecane