Atutami Warszawy są klienci i... pranie pieniędzy

opublikowano: 07-02-2021, 20:00

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i poznanie klienta – zespoły wyspecjalizowane w tych usługach najlepiej budować w stolicy.

ING Tech Poland, spółka, która dostarcza usługi IT i operacyjne dla ING na całym świecie, rośnie jak na drożdżach: w zeszłym roku zwiększyła zatrudnienie w Katowicach i Warszawie o 200 proc. — do prawie 2 tys. osób, a w tym planuje wzrost o 1500. Gros pracowników w Warszawie zajmuje się procesami związanymi z KYC (know your customer — poznaj swojego klienta) oraz przeciwdziałaniem praniu pieniędzmi (AML, anti-money laundering).

– W stolicy zatrudniamy już prawie 700 ekspertów z obszarów KYC, AML i modelowania ryzyka. Musieliśmy ich znaleźć w krótkim czasie, dlatego zdecydowaliśmy się na otwarcie nowego biura w Warszawie, gdzie ulokowało działalność najwięcej firm o podobnym profilu – mówi Justyna Kesler, globalna szefowa ING Business Shared Services.

Jej opinię potwierdza Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL, Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych.

– Czołowe firmy z sektora bankowości, jak Citi, BNP i Standard Chartered, mają w Warszawie największe zespoły AML i KYC o zasięgu globalnym. Procesy AML oraz KYC są wykonywane przez co 10. firmę w sektorze usług biznesowych w Polsce. Stolica zawsze była centrum finansowym Europy Wschodniej i ta silna specjalizacja stała się naturalnym źródłem talentów dla sektora finansowego. W stolicy mamy obecnie 30 centrów z sektora BFSI (bankowość, usługi finansowe i ubezpieczenia), w których zatrudnienie w IV kw. 2020 r. wynosiło ponad 13 tys. osób – informuje Wojciech Popławski.

Nie tylko centra BFSI zajmują się tymi procesami. Robią to również centra BPO świadczące usługi dla klientów zewnętrznych.

– W Warszawie mamy bogatą bazę specjalistów z odpowiednią wiedzą kierunkową i doświadczeniem, z dobrą znajomością języka angielskiego, ale też innych języków, oraz takimi cechami osobowości, jak dociekliwość i umiejętność niestandardowego myślenia. Są to specjaliści, których kompetencje cenią nie tylko międzynarodowe czy lokalne instytucje finansowe, ale także firmy z innych sektorów, jak np. usług prawniczych czy konsultingu. Tworzą one w Warszawie zespoły odpowiedzialne za ten obszar, często o zakresie działania wykraczającym poza granice Polski – mówi Anna Urbańska, dyrektor zarządzająca globalnego centrum usług biznesowych banku Standard Chartered w Warszawie.

Co jeszcze:
Co jeszcze:
Anna Urbańska, dyrektor zarządzająca globalnego centrum usług biznesowych banku Standard Chartered w Warszawie, uważa, że poza specjalnościami w KYC i AML stolica ma dużą pulę specjalistów z wykształceniem i doświadczeniem prawniczym oraz z obszaru zarządzania zgodnością (tzw. compliance), finansów, HR, zarządzania różnymi typami ryzyka, marketingu i komunikacji. Wynika to z tego, że funkcje te tradycyjnie są zlokalizowane blisko centrali firm, z których wiele znajduje się właśnie w stolicy.
PREFLASH.PL

Zespół ds. przeciwdziałania przestępczości finansowej w Standard Chartered zajmuje się obszarem całej Europy i obu Ameryk.

– Tym, co dodatkowo wzmacnia pozycję Warszawy jako silnego ośrodka kompetencji w tym zakresie, jest duże grono specjalistów z innymi niż polskie obywatelstwo, którzy w niej mieszkają i pracują. Jest to o tyle ważne, że przestępcy działają w różnych zakątkach świata, korzystając z różnych języków, a więc im bardziej różnorodny po względem językowym jest zespół specjalistów walczących z przestępstwami finansowymi, tym skuteczniej możemy działać – dodaje Anna Urbańska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane