Autobusy: mniejsza sprzedaż w styczniu

Paweł Janas
27-02-2001, 00:00

Autobusy: mniejsza sprzedaż w styczniu

W styczniu sprzedano w Polsce tylko 52 autobusy, o 19 mniej niż w 2000 roku. Nadzieję na ożywienie rynku osłabia stały napływ do kraju autobusów używanych.

W styczniu 2001 r. sprzedano w Polsce 52 autobusy — o 26,8 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Analitycy zwracają jednak uwagę, że sprzedaż styczniowa jest zwykle słabsza niż w pozostałych miesiącach i na jej podstawie nie można wnioskować o wynikach całego roku.

— Gminy nie ustaliły jeszcze ostatecznie swoich budżetów. PKS czekają na refundację biletów ulgowych — mówi Marcin Trzaska z Grupy Zasada.

Wygrani i przegrani

Najwięcej autobusów w styczniu sprzedał Jelcz — 16 pojazdów, o 3 sztuki więcej niż w takim samym okresie 2000 r. Jego pozycja na rynku słabnie, jednak Jelcz bardzo liczy na pozytywne efekty zmian organizacyjnych i restrukturyzacji zatrudnienia. Polski producent oczekuje też na inwestora.

— Znajdujące się w grupie Zasada Jelcz oraz Autosan mają m.in. nadzieję na ogłoszenie przez resort edukacji kolejnego przetargu na dostawy gimbusów — mówi Marcin Trzaska.

Na drugim miejscu znalazł się Neoplan. Niedawno firma wygrała przetarg na dostawę 165 autobusów miejskich dla Warszawy, z czego 100 sztuk trafi do stolicy jeszcze w tym roku. Na trzecim miejscu, z 10 sprzedanymi pojazdami, uplasował się MAN. Największe straty w styczniu poniósł natomiast Autosan, który sprzedał tylko 9 sztuk — o 24 autobusy mniej niż w takim samym okresie 2000 r.

Nadzieja w stolicy

Producenci liczą jednak, że sprzedaż autobusów będzie się stopniowo ożywiała, bo tabor miejski i należący PKS jest bardzo wyeksploatowany. Analitycy prognozują, że sprzedaż w 2001 r. będzie porównywalna, a może nawet nieco lepsza niż rok wcześniej. Na radykalny wzrost nie ma chyba jednak co liczyć, gdyż nadal sprzedaż nowych autobusów jest ograniczana przez napływ pojazdów używanych.

— W przypadku autobusów miejskich dobrze rokują warszawskie przetargi — niedawno zakończony na dostawę 165 autobusów 15-metrowych oraz jeszcze nie rozstrzygnięty — na 100 przegubowych — mówi Aleksander Kierecki z firmy JMK, monitorującej rynek autobusów w Polsce.

Jego zdaniem, w przypadku autobusów dla komunikacji międzymiastowej i lokalnej wielkość sprzedaży w dużym stopniu będzie uzależniona od wyników restrukturyzacji i zmian własnościowych w PKS.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Autobusy: mniejsza sprzedaż w styczniu