Producent modułu do silnika do najnowszej generacji boeingów już rozpoczął inwestycję.
W piątek firma Avio Polska podpisała umowę na dofinansowanie budowy linii do produkcji modułu GEnx-2B, najnowocześniejszego na świecie silnika lotniczego. Będzie on stosowany w nowych jumbo jetach.
— Od 2001 r., kiedy Avio pojawił się w Polsce, włoski koncern zainwestował 102 mln zł. Teraz ten jeden projekt podwoi wartość nakładów —podkreśla Krzysztof Krystowski, prezes Avio Polska.
Dofinansowanie, które w ramach działania 4.4 przyznaje firmie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, przekroczy 33 mln zł.
— To jeden z największych projektów w działaniu 4.4 — ocenia Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP.
— Fundusze strukturalne są właśnie dla takich projektów — dodaje Jarosław Pawłowski, wiceminister rozwoju.
W zakładzie w Bielsku-Białej już ruszyła inwestycja.
— Rozpoczęliśmy ją, gdy dostaliśmy informację, że projekt otrzyma wsparcie. Wyprodukowaliśmy kilka prototypów statorów turbiny niskiego ciśnienia silnika turbowentylatorowego, ale General Electric, które kieruje konsorcjum budującym silnik, oczekuje, że w 2010 r. ruszy seryjna produkcja — mówi Krzysztof Krystowski.
Dwa lata temu firma dostała już grant na prace badawcze, projektowe i wdrożeniowe nad modułem. Dofinansowanie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wyniosło 2,6 mln zł, a wartość projektu 10 mln EUR. Rok wcześniej firma otrzymała kredyt technologiczny (prawie 5 mln zł) na wdrożenie technologii wykorzystywanej przy produkcji tych modułów.