PAP: NIK krytykuje zarządzanie majątkiem portów

22-07-2003, 13:18

Publiczne zarządy portów morskich gospodarują zbyt małą częścią terenów portowych, by zapewnić ich modernizację oraz rozwój - wyniki kontroli portów morskich przedstawił we wtorek w Sejmie, na posiedzeniu Komisji Infrastruktury, wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli, Jacek Jezierski.

Według NIK, znaczna część terenów portowych znajduje się w użytkowaniu wieczystym podmiotów niepublicznych (głównie prywatnych przedsiębiorstw) co jest niezgodne z założeniami ustawy o portach i przystaniach morskich z 1997 roku. Według tej ustawy, porty morskie powinny zachować charakter publiczny.

"Zarówno w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, jak i w pozostałych portach o większym znaczeniu gospodarczym występowała znaczna dezintegracja zarządzania terenami i infrastrukturą portową. Sprzeczne z założeniami ustawy było w szczególności pozostawienie części terenów portowych, niejednokrotnie zabudowanych obiektami infrastruktury portowej w użytkowaniu wieczystym podmiotów niepublicznych" - czytamy w informacji NIK.

Według Jezierskiego, najbardziej atrakcyjne tereny portowe często znajdują się w rękach prywatnych.

W portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej - Gdyni, Gdańsku, Szczecinie oraz Świnoujściu - obszar terenów, na których bezpośrednio gospodarują zarządy portów jest - według NIK - zbyt mały.

W porcie gdańskim funkcjonuje ponad 100 różnych przedsiębiorstw posiadających w użytkowaniu wieczystym grunty oraz nieruchomości o łącznej powierzchni ponad 531 hektarów (20 proc. powierzchni).

Zarząd Portu Gdańsk SA gospodarował na posiadanych w użytkowaniu wieczystym gruntach Skarbu Państwa stanowiących jedynie 23,8 proc. powierzchni terenów portowych (655 ha).

W porcie gdyńskim zarząd gospodarował na terenach stanowiących 40 proc. powierzchni portu. W granicach portu działało 25 innych użytkowników wieczystych (głównie przedsiębiorców prywatnych).

W porcie szczecińskim zarząd portu gospodarował na terenach stanowiących 45 proc. powierzchni portu, a w Świnoujściu na 24 proc. powierzchni.

Także w mniejszych portach (Kołobrzeg, Darłowo, Władysławowo) z powodu rozdrobnionej własności terenów portowych zachodzi, według NIK, dezintegracja zarządzania terenami portowymi.

Posłom Komisji Infrastruktury przedstawione też zostało pismo burmistrza Darłowa, w którym prosi on o pomoc posłów w uniemożliwieniu sprzedaży ogólnodostępnych nabrzeży portowych Stoczni Kuter w ręce prywatne. Według niego, doprowadzi to do odebrania miejsc postojowych kutrom rybackim oraz zwiększenie opłat portowych, a także utrudni zarządzanie portem.

Władze Darłowa domagają się by gospodarowanie strategicznym nabrzeżem (będącym dobrem publicznym) zachować dla komunalnego zarządu portu. Ich zdaniem, nabrzeże powinno być własnością samorządową.

Przewodniczący komisji infrastruktury Janusz Piechociński (PSL) powiedział, że dla odwrócenia niekorzystnego stanu rzeczy konieczna jest poprawa koordynacji działań Ministerstwem Skarbu Państwa oraz Ministerstwem Infrastruktury, instytucji odpowiedzialnych za przekształcenia własnościowe i funkcjonowanie terenów portowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / <b>PAP:</b> NIK krytykuje zarządzanie majątkiem portów