Badanie: co trzeci Polak nie segreguje śmieci

  • PAP
opublikowano: 10-10-2019, 11:57

66 proc. Polaków deklaruje, że nie segreguje śmieci, a 58 proc. uważa, że segregowanie ma sens, wynika z badania ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Jak dodano, 15 proc. respondentów potrafiłoby poprawnie posegregować artykuły podczas wyrzucania.

Zobacz więcej

Fot. Arkadiusz Ziółek

"Mimo wprowadzania kolejnych regulacji dotyczących segregowania odpadów, ich sortowanie deklaruje tylko 66 proc. Polaków" - czytamy w środowym komunikacie. Jak dodano, sens w tym działaniu widzi 58 proc. badanych.

W komunikacie napisano, że potwierdzeniem potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu ochrony środowiska naturalnego jest zagadnienie właściwie segregowanych odpadów.

"Badania ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu dowodzą, że jedynie 15 proc. badanych odpowiedziało poprawnie na wszystkie pytania odnoszące się do selekcji śmieci (do którego pojemnika wyrzucić zużytą chusteczkę higieniczną, karton po soku i tłusty papierek po maśle). Inną, poruszaną kwestią była konieczność mycia opakowań metali i tworzyw sztucznych przed wyrzuceniem. Łącznie aż 75 proc. osób nie wiedziało, że nie należy płukać tego typu odpadów" - czytamy.

Prezes Rekopol Jakub Tyczkowski wskazuje, że wiedza dotycząca segregacji odpadów jest "zbyt ogólna i powierzchowna".

"Pojemniki do segregacji często oznakowane są tylko nazwą surowca głównego, który należy tam wrzucać. Np. na żółtym pojemniku jest często napis +plastik+ podczas kiedy wrzucamy tam nie tylko plastik, ale i metale, aluminium i opakowania wielomateriałowe. Dobrym przykładem jest również szkło. Dla przeciętnej osoby szkłem jest szklanka, szyba, lustro, butelka i kubek, bo szkło to szkło. Mało kto z nas wie, że do szkła wrzucamy tylko słoik i butelkę" - powiedział cytowany w komunikacie Tyczkowski. Jak wskazał, problemem jest również mnogość różnorodnych często wielomateriałowych opakowań, z którymi konsument nie wie co robić – czy wyrzucić do odpadów zmieszanych czy dzielić na części.

Zdaniem autorów badania, 76 proc. Polaków nigdy nie słyszało o śladzie węglowym jakiegokolwiek produktu.

Na pytanie, czy mycie opakowań przed wyrzuceniem jest zalecane, 50 proc. odpowiedziało "tak", 25 proc. - "nie", a 25 proc. - "nie wiem". Z kolei ankietowani pytani, czy zdarza ci się umyć opakowanie przed wyrzuceniem, 52 proc. odpowiedziało "tak", 35 proc. - "nie", a 13 proc. powiedziało, że "nie dotyczy".

W komunikacie przypomniano, że przy wyrzucaniu nie ma konieczności mycia opakowań z metalu i tworzyw sztucznych.

Z badania wynika, że 1/3 konsumentów wierzy, że ich działania mogą przyczynić się do zahamowania negatywnego wpływu na środowisko, głównie kobiety i osoby z wyższym wykształceniem.

Organizatorem badania jest ARC Rynek i Opinia, partnerem merytorycznym - Forum Odpowiedzialnego Biznesu, a partnerzy główni raportu to BNP Paribas oraz Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A., partnerem wspierającym była firma L’Oréal oraz Kompania Piwowarska.

Celem badania była charakterystyka stosunku i postaw Polaków do rozwiązań konsumenckich wspierających ochronę środowiska i gospodarkę obiegu zamkniętego. Badanie miało również na celu sprawdzenie poziomu wiedzy o postawach proekologicznych, jej wpływu na podejmowane decyzje oraz pozyskanie informacji na temat postrzegania społecznej odpowiedzialności korporacji.

Badanie przeprowadzono między 7. a 18. sierpnia br., metodą CAWI, na reprezentatywnej próbie 1001 osób w wieku 18-65 lat.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy