To nie był dobry początek roku na rynku bancassurance. W pierwszej połowie roku zaliczył on największy spadek wartości od 2010 r., czyli od chwili, kiedy Polska Izba Ubezpieczeń zbiera dane o sprzedaży polis w bankach. O ile w okresie od stycznia do czerwca 2012 r. wartość sprzedanych w bankach ubezpieczeń sięgnęła blisko 12 mld zł, to w tym roku jest to niecałe 8 mld zł.
Winne są polisolokaty, a dokładniej ich brak. Ministerstwo Finansów pracuje nad przepisami, które mają zlikwidować brak opodatkowania zysków z tego produkty podatkiem Belki. To zrówna je pod względem statusu ze zwykłymi depozytami bankowymi. W efekcie banki i ubezpieczyciele masowo wycofują ten produkt z oferty.
Negatywnie odbiło się na to wynikach bancassurance w segmencie życiowym (7,1 mld zł zebranych składek). Po raz pierwszy od początku badań PIU, sprzedaż polis w bankach stanowi mniej niż 50 proc. całego rynku życiowego. W drugim kwartale tego roku banki zebrały zaledwie 44 proc. przypisu życiówki. Rok temu było to prawie 60 proc.
Pod względem zbieranej składki cały czas dominują polisy inwestycyjne. Dostarczają one aż 85 proc. przypisu segmentu bancassurance w życiówce. Ubezpieczenia powiązane z produktami bankowymi (głównie kredytami) odpowiadają za 13,4 proc. przypisu, a ubezpieczenia „stand-alone” (czyli nie powiązanymi z innymi produktami) za 1 proc.
Warto jednak zwrócić uwagę, że polisy inwestycyjne są coraz mniejsze. Średnia roczna składka w takim produkcie wynosiła na początku 2012 roku prawie 35 tys. zł. Obecnie spadła do zaledwie 15 tys. zł, co jest wynikiem najgorszym w historii badań.
Sprzedaż polis majątkowych przez banki jest zdecydowanie większa i wyniosła w pierwszej połowie roku 860 mln zł. To wynik lepszy od ubiegłorocznego (690 mln zł). Stanowi on 7,8 proc. całego rynku majątkowego. Prawie połowa składek pochodzi ze sprzedaży polis powiązanych z kredytami i kartami. Warto także zwrócić na rosnący udział w składce ubezpieczeń z grupy 1 i 2 (chodzi m.in. o polisy NNW i chorobowe). O ile w 2010 r. odpowiadały one za 15,8 proc. wartości segmentu bancassurance w majątku, to obecnie jest to już 21,5 proc. Natomiast sprzedaż polis komunikacyjnych, które odpowiadają za ponad połowę przypisu na rynku majątkowym, jest w kanale bankowym marginalna.