KNF przykręci ubezpieczeniową śrubę bankom

Jednolite zasady księgowania przychodów ze sprzedaży polis i podniesienie poziomu ochrony klientów - to dwa główne punkty rekomendacji ds. bancassurance.

Przetaczające się przez rynek finansowy tsunami pozwów zbiorowych i miliardy złotych odszkodowań wypłacane przez banki - to jest wizja sytuacji na polskim rynku bankowym, której boi się Komisja Nadzoru Finansowego (KNF). Choć na pierwszy rzut oka wydaje się mało prawdopodobna, to jest ona rzeczywistością dla brytyjskich banków. Płacą one słoną karę za nieprawidłowości przy sprzedaży polis.  Nasz nadzór chce uchronić polskie banki przed podobnym scenariuszem, dlatego przygotował założenia rekomendacji, regulującej rynek ds. bancassurance.  Zostały przyjęte przez KNF  tydzień temu, ale dopiero dziś Wojciech Kwaśniak, wiceprzewodniczący komisji, zaprezentował ją publicznie.

Wojciech Kwaśniak, fot. TP
Zobacz więcej

Wojciech Kwaśniak, fot. TP

Zobacz także

- Doceniamy samoregulację instytucji finansowych, ale doszliśmy do wniosku, że to za mało - mówił podczas V Kongresu Bancassurance.

Według niego, najważniejsze elementy przyszłej rekomendacji to ujednolicenie zasad księgowania przychodów z polis przez banki i zwiększenie poziomu ochrony klientów.
Ten pierwszy element będzie w pełni zgodny z marcowym listem Wojciecha Kwaśniaka do banków. Piętnował on w nim księgowanie od razu prowizji ze sprzedaży polis wieloletnich. Wymogi nadzoru spowodowały, że Alior Bank poinformował o znaczącym zmniejszeniu przychodów w trzecim kwartale tego roku.

O wiele więcej zmian KNF szykuje w części dotyczącej ochrony klientów. Najważniejszym punktem będzie wprowadzenie zakazu łączenia przez bank funkcji pośrednika ubezpieczeniowego i ubezpieczającego swoich klientów.

- Tworząc produkty banki będą musiały sobie odpowiedzieć na pytanie, czy chcą na nich zarabiać czy też ograniczać ryzyko kredytowe - podkreśla Wojciech Kwaśniak.
KNF nie ma zamiaru regulować prowizji, które banki dostają za sprzedaż polis. Jednak w rekomendacji mogą pojawić się elementy, które będą zmuszały je do ich ujawnienia. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez nadzór, stawki w skrajnych przypadkach sięgają 95 proc. składki.

- Chcemy, by ubezpieczenie było ubezpieczeniem - mówi wiceprzewodniczący KNF.
Uregulowanie relacji z klientem zajmie większość rekomendacji. Oprócz kwestii pośrednictwa, nadzór określi także takie zagadnienia jak np. prawo wglądu do umowy, kwestia regresu, kwestia możliwości dochodzenia roszczeń.

Przyjęcie rekomendacji jest spodziewane na przełomie pierwszego i drugiego kwartału.


© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Gawrychowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Banki / KNF przykręci ubezpieczeniową śrubę bankom