KNF przykręci ubezpieczeniową śrubę bankom

Jednolite zasady księgowania przychodów ze sprzedaży polis i podniesienie poziomu ochrony klientów - to dwa główne punkty rekomendacji ds. bancassurance.

Przetaczające się przez rynek finansowy tsunami pozwów zbiorowych i miliardy złotych odszkodowań wypłacane przez banki - to jest wizja sytuacji na polskim rynku bankowym, której boi się Komisja Nadzoru Finansowego (KNF). Choć na pierwszy rzut oka wydaje się mało prawdopodobna, to jest ona rzeczywistością dla brytyjskich banków. Płacą one słoną karę za nieprawidłowości przy sprzedaży polis.  Nasz nadzór chce uchronić polskie banki przed podobnym scenariuszem, dlatego przygotował założenia rekomendacji, regulującej rynek ds. bancassurance.  Zostały przyjęte przez KNF  tydzień temu, ale dopiero dziś Wojciech Kwaśniak, wiceprzewodniczący komisji, zaprezentował ją publicznie.

Zobacz także
Wojciech Kwaśniak, fot. TP
Wojciech Kwaśniak, fot. TP
None
None

- Doceniamy samoregulację instytucji finansowych, ale doszliśmy do wniosku, że to za mało - mówił podczas V Kongresu Bancassurance.

Według niego, najważniejsze elementy przyszłej rekomendacji to ujednolicenie zasad księgowania przychodów z polis przez banki i zwiększenie poziomu ochrony klientów.
Ten pierwszy element będzie w pełni zgodny z marcowym listem Wojciecha Kwaśniaka do banków. Piętnował on w nim księgowanie od razu prowizji ze sprzedaży polis wieloletnich. Wymogi nadzoru spowodowały, że Alior Bank poinformował o znaczącym zmniejszeniu przychodów w trzecim kwartale tego roku.

O wiele więcej zmian KNF szykuje w części dotyczącej ochrony klientów. Najważniejszym punktem będzie wprowadzenie zakazu łączenia przez bank funkcji pośrednika ubezpieczeniowego i ubezpieczającego swoich klientów.

- Tworząc produkty banki będą musiały sobie odpowiedzieć na pytanie, czy chcą na nich zarabiać czy też ograniczać ryzyko kredytowe - podkreśla Wojciech Kwaśniak.
KNF nie ma zamiaru regulować prowizji, które banki dostają za sprzedaż polis. Jednak w rekomendacji mogą pojawić się elementy, które będą zmuszały je do ich ujawnienia. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez nadzór, stawki w skrajnych przypadkach sięgają 95 proc. składki.

- Chcemy, by ubezpieczenie było ubezpieczeniem - mówi wiceprzewodniczący KNF.
Uregulowanie relacji z klientem zajmie większość rekomendacji. Oprócz kwestii pośrednictwa, nadzór określi także takie zagadnienia jak np. prawo wglądu do umowy, kwestia regresu, kwestia możliwości dochodzenia roszczeń.

Przyjęcie rekomendacji jest spodziewane na przełomie pierwszego i drugiego kwartału.


To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Gawrychowski

Polecane