Bank PKO BP pracuje, informacji nie komentuje

Eugeniusz Twaróg
18-07-2008, 00:00

Bank nabrał wody w usta. Minister zachęca: „ciszej na tym zarządem”. Analitycy chwalą biało-czerwoną wizję. Z zastrzeżeniami.

Bank nabrał wody w usta. Minister zachęca: „ciszej na tym zarządem”. Analitycy chwalą biało-czerwoną wizję. Z zastrzeżeniami.

Zarząd PKO BP do czasu zakończenia prac nad strategią i uzyskania akceptacji rady nadzorczej zdecydował się nie wypowiadać na ten temat. Nie komentuje też naszych informacji o ogólnych wytycznych do strategii, zakładających m.in. rebranding i zmianę barw banku, choć jak się dowiedzieliśmy, zarząd specjalnie zebrał się wczoraj w związku z naszym artykułem. Wiadomo tylko, że wizja obecnego kierownictwa jest inna niż ekipy Rafała Juszczaka, byłego prezesa PKO BP.

„Powołany 20 maja br. zarząd banku, zgodnie z oczekiwaniem rady nadzorczej, niezwłocznie przygotował i przedstawił nową, istotnie odmienną od dotychczasowej strategię rozwoju PKO Banku Polskiego na lata 2008-12. Dokument ten został przekazany do zatwierdzenia radzie nadzorczej i jest obecnie przedmiotem dyskusji wach statutowych banku” — czytamy w piśmie, jakie otrzymaliśmy z PKO BP.

Szkodliwe spekulacje

Bank nie ustosunkował się do naszych informacji, że rada nadzorcza na początku lipca negatywnie odniosła się do przedłożonej jej wówczas strategii (na 12 stronach), nie udzielił również informacji, na jakim etapie znajdują się prace nad dokumentem.

Bardziej rozmowny był Michał Chyczewski, wiceminister skarbu, odpowiedzialny za branżę bankową.

— Kierownictwo spółki we współpracy z radą nadzorczą przygotowuje nową strategią dla PKO BP. Zgodnie z zasadami corporate governance niewyobrażalne jest, by osoby trzecie próbowały wpływać na funkcjonowanie statutowych władz spółki — wyjaśnia Michał Chyczewski.

Nie wziął pod uwagę tego, że dokument z wytycznymi do strategii przygotowały m.in. osoby z PKO BP. Minister nie chciał też ich komentować. Nie odniósł się również do poważnych zastrzeżeń rady nadzorczej wobec strategii przedstawionej przez prezesa Jerzego Pruskiego.

Michała Chyczewskiego niepokoją krążące informacje na temat ewentualnych zmian personalnych w PKO BP.

— Pogłoski o niestabilności kadrowej w banku są szkodliwe dla spółki. Są ludzie, którym zależy na rozpowszechnianiu takich plotek. Podkreślam, że PKO BP ma zarząd wybrany w drodze konkursu i nie jest prawdą, że pan Lachowski miałby zastąpić prezesa Jerzego Pruskiego — mówi Michał Chyczewski.

Teraz nie, a w przyszłości?

— Nie ma takich planów. Zarząd został wybrany na pełna kadencję — ucina Michał Chyczewski.

Tak, ale…

Wizję PKO BP pozytywnie oceniają analitycy, choć mają też sporo zastrzeżeń.

— Założenia są bardzo ogólne. Mamy za mało szczegółów, żeby wyrobić sobie opinię. Dla mnie mało przekonujący jest pomysł rebrandingu, przynamniej ten wskazany w artykule. Zmiana ograniczyłaby się do zmiany kolorystyki. Pozytywnie oceniam pomysł wzmocnienia Inteligo, choć wątpliwa wydaje się mi idea klonowania tej marki za granicą — mówi Marta Jeżewska, analityk DI BRE Banku.

Marcin Materna z DM Millennium ma inne zdanie na ten temat. Uważa, że odświeżenie logo i przy okazji wyglądu sieci placówek jest przedsięwzięciem celowym i korzystnym dla PKO BP.

— Bank powinien unowocześnić nieco zakurzony wizerunek — twierdzi Marcin Materna, który podobnie jak Marta Jeżewska chwali pomysł reaktywacji Inteligo.

Marta Czajkowska z KBC Securities, o ile do końca jest przekonana do zmiany nazwy, o tyle pozytywnie ocenia plany wobec Inteligo.

— Internetowy bank mógłby prowadzić bardziej agresywną politykę cenową i przyciągnąć młodszych klientów. Mam jednak wątpliwości, czy Inteligo, nawet w średnim terminie, może mieć znaczący wpływ na wyniki PKO BP. Z drugiej jednak strony, przy wciąż wysokich oczekiwaniach sprzedających co do wycen oraz niewielkiej dostępności aktywów bankowych w naszym regionie, ograniczających możliwość przejęcia jakiegoś banku, inwestycja typu green field wydaje się rozsądna — podsumowuje Marta Czajkowska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Bank PKO BP pracuje, informacji nie komentuje