Komu bardziej ufasz: producentowi twojego smartfona czy bankowi, który dał ci kredyt?

Z najnowszego badania przygotowanego przez giganta branży public relations wynika, że bankom i mediom ufa mniejszy odsetek osób niż firmom z branży technologicznej.
Największym zaufaniem na świecie cieszy się branża technologiczna (78 proc.), która wyprzedza elektronikę użytkową (75 proc.) i motoryzację (71 proc.). Listę 15 branż zamykają banki i media - w tym roku zaufanie do nich spadło odpowiednio do 53 proc. i 51 proc.
Edelman zbadał w tym roku także stosunek respondentów do innowacji. Aż 51 proc. badanych uważa, że innowacyjność postępuje zbyt szybko, a 54 proc. jest zdania, że napędza ją chciwość. Tylko 24 proc. osób sądzi, że motorem innowacji jest pragnienia zmieniania świata na lepsze.
Współcześni konsumenci nie mają więc złudzeń - najpierw liczy się kasa, później dobro ogółu.
Branża a zaufanie (źródło: 2015 Edelman Trust Barometer)
Zostawmy poszczególne branże i przyjrzyjmy się wynikom krajowym. Na świecie zaufanie do różnych instytucji spada, ale w Polsce jest inaczej. Media, organizacje pozarządowe, biznes, a nawet rząd cieszą się u nas większym zaufaniem niż przed rokiem, choć i tak wyniki nie powalają na kolana.
Edelman stwierdza, że mamy za sobą rok pełen niepokojów i wymienia m.in. epidemię wirusa Ebola, głośne katastrofy lotnicze, a także szeroko komentowane wycieki danych komputerowych.
- Zaufanie do rządów, biznesu, mediów i organizacji pozarządowych spadło na świecie do poziomu z czasów recesji w 2009 r. - podaje raport Edelman Trust Barometer 2015.
Zaufanie do organizacji pozarządowych spadło lub nie zmieniło się w 19 z 27 badanych krajów. Polska jest w ósemce tych państw, w których w porównaniu z 2014 r. zaufanie wzrosło, u nas konkretnie z 47 proc. do 58 proc. Większym zaufaniem cieszą się także media - tutaj zanotowano wzrost z 30 proc. do 42 proc. Polska także w tym względzie jest w mniejszości, w której sytuacja się poprawiła, choć i tak zaufanie do środków przekazu jest na bardzo niskim poziomie, bo poniżej 50 proc.
Biznes a zaufanie (źródło: 2015 Edelman Trust Barometer)
Biznes jest kolejną kategorią, w której zaufanie Polaków jest wyższe w tegorocznej edycji badania. Edelman podaje, że w 2015 r. zmalało ono w 16 krajach, a wzrosło w 11. U nas podskoczyło nieznacznie - z 45 proc. do 48 proc. Podobnie jak w przypadku mediów nadal jest to jednak poziom dosyć niski. W 14 państwach zaufanie do biznesu spadło poniżej 50 proc., a największą erozję zanotowano w Kanadzie, Niemczech i Australii.
Na koniec zaufanie do rządów. I w tym przypadku Polska jest w stawce państw, w których zanotowano wzrost - z 19 proc. do 30 proc.