Banki oferują coraz więcej on-line

opublikowano: 04-07-2014, 00:00

Bankowość internetowa to już nie tylko obsługa rachunku. Przedsiębiorcy on-line mogą liczyć na zarządzanie finansami i udzielenie kredytu

Kiedy szesnaście lat temu Powszechny Bank Gospodarczy w Łodzi uruchomił pierwszy wirtualny oddział oferujący obsługę przez internet dla klientów indywidualnych i małych firm, nikt nie spodziewał się, że sieć stanie się kluczowym kanałem obsługi klienta bankowego.

Zobacz więcej

NAJPIERW KREDYT, TERAZ CHMURA: Internetowych możliwości na rynku bankowym dla firm coraz więcej. Szczególnie szybko rozwija się pod tym względem Idea Bank, kierowany przez Jarosława Augustyniaka (zdj.), który kilka miesięcy temu ogłosił nową platformę do zarządzania firmą w chmurze obliczeniowej. [FOT. ARC]

Dwa miliony MSP on-line

Już dwa lata później powstał mBank, który oparł swoją dystrybucję tylko na internecie. Potem pojawił się Volkswagen Bank Direct i Inteligo. Dzisiaj trudno sobie wyobrazić bank, który nie oferuje obsługi on-line.

— Bankowość internetowa jest standardem, a dostęp on-line do rachunku oferują wszystkie banki — mówi Barbara Domańska, kierownik w Departamencie Produktów Bankowości Korporacyjnej i Kanałów Elektronicznych Banku BGŻ.

Popularność bankowości internetowej rośnie nie tylko wśród osób indywidualnych, ale również firm. Z ostatniego raportu NetBank Związku Banków Polskich (ZBP) wynika, że na koniec marca tego roku banki umożliwiały dostęp do swoich usług za pomocą internetu dla ponad 22,4 mln klientów indywidualnych. W ciągu roku ich liczba wzrosła o 1,3 mln. Natomiast wśród małych i średnich firm liczba klientów bankowości internetowej zbliżyła się do 2 mln, wzrastając w ciągu roku o 7,95 proc. Bank Pekao wylicza, że aż 87 proc. jego klientów z segmentu MSP korzysta z bankowości elektronicznej, a 96 proc. przelewów wykonywanych jest on-line. Natomiast w Citi Handlowym w pierwszym kwartale tego roku z pośrednictwa systemów bankowości elektronicznej CitiDirect i CitiDirect EB korzystało łącznie 4,8 tys. klientów korporacyjnych. W tym okresie zrealizowali oni ponad 6,5 mln transakcji przetworzonych elektronicznie.

Kredyt przez internet

Razem z popularnością bankowości internetowej rośnie też zakres dostępnych tym kanałem produktów i usług. Co prawda najwięcej możliwości w tym zakresie ma wciąż zwykły Kowalski. — Klienci indywidualni zazwyczaj korzystają z relatywnie mniej złożonych produktów bankowych niż klienci firmowi, a te prościej bezpiecznie udostępnić on-line — zwraca uwagę Krzysztof Darmetko, dyrektor Biura Bankowości Elektronicznej w banku BPH. Jednak i dla przedsiębiorców jest w sieci coraz więcej możliwości.

— Rozwiązania dla firm będą coraz bardziej podążały w kierunku tych, które są już oferowane dla klientów indywidualnych, co oznacza, że coraz więcej nowych produktów będzie można zamówić w systemie internetowym — uważa Ricardo Campos, dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.

Ten trend widać od jakiegoś czasu — za pośrednictwem sieci przedsiębiorcy mogą już nawet wziąć kredyt. Platformę do udzielania tym kanałem kredytów na początku ubiegłego roku uruchomił Idea Bank. Cały proces odbywa się przez internet i polega na imporcie danych z rachunku przedsiębiorcy w innym banku. Wiążąca decyzja kredytowa trafia do firmy w ciągu kilku minut, a pieniądze na konto można otrzymać jeszcze tego samego dnia, po podpisaniu umowy kredytowej, którą dostarczy pracownik banku w miejsce wskazane przez firmę. Po półtora roku od działania narzędzia kredyt przez internet wzięło ok. 76 tys. firm. Średnia jego wysokość to 66 tys. zł. Idea Bank przekonuje, że kredyty udzielone przez automat są lepiej spłacane niż pożyczki ze standardowego procesu. Sukcesywnie podwyższa więc maksymalne kwoty kredytu, który można wziąć on-line. Obecnie jest to 250 tys. zł. Obsługę procesu kredytowego przez sieć oferuje też ING Bank Śląski.

Bank w chmurze

W bankach funkcjonuje też wiele innych internetowych rozwiązań dla firm. Standardem jest obsługa rachunku, w tym realizacja przelewów czy śledzenie historii transakcji. Ale można też m.in. zakładać lokaty, negocjować kursy walut i dokonywać transakcji ich wymiany.

— Umożliwiamy klientom firmowym nawiązywanie kontaktu on-line z pracownikiem banku poprzez czat w celu negocjacji kursów walut. Klient może też negocjować oprocentowanie lokat powyżej określoNej przez bank kwoty — mówi Małgorzata Adamczyk, dyrektor bankowości internetowej Meritum Banku.

On-line można też zarządzać choćby produktami finansującymi handel.

— Umożliwiamy zarządzanie gwarancjami bankowymi i akredytywami dokumentowymi od momentu wprowadzenia zlecenia aż do jego zamknięcia — mówi Ricardo Campos.

Wiele instytucji finansowych w ostatnim czasie zmieniło diametralnie swoją ofertę pod kątem bankowości internetowej dla firm. W ubiegłym roku mBank wystartował z nowym serwisem transakcyjnym. Za jego pośrednictwem umożliwia m.in. obsługę zleceń gotówkowych, finansowanie handlu, zarządzanie płynnością finansową firmy czy elektroniczną obsługę faktur. W ofercie jest też generowanie dedykowanych raportów, obsługa zleceń masowych i usługi powiernicze. Bank uruchomił serwis informacyjny, który gromadzi treści ekonomiczne, prawne i finansowe. Również FM Bank PBP udostępnił niedawno zupełnie nowy system bankowości internetowej w ramach BIZ Banku — dla mikro— i małych firm oraz klientów indywidualnych.

— Wdrażając go, koncentrowaliśmy się na funkcjonalnościach, które faktycznie są przydatne klientom i ułatwiają im zarządzanie finansami z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie — twierdzi Anna Wydrzyńska- Czosnyka, dyrektor Departamentu Mikro i Małych Przedsiębiorstw w BIZ Banku.

Najbardziej spektakularne zmiany zapowiedział jednak w marcu tego roku Idea Bank. Idea Cloud, czyli bank w chmurze obliczeniowej, to internetowa platforma do zarządzania firmą z wbudowanym systemem bankowym i księgowym. Umożliwia m.in. zarządzanie płynnością firmy, płatnościami, księgowanie, fakturowanie, rozliczenia oraz zarządzanie klientami, kontrahentami i kadrami. Bank zapewnia, że dane klientów są gromadzone na serwerach bankowych, które podlegają wszelkim wymogom bezpieczeństwa stawianym bankowym systemom informatycznym. System pomoże też m.in. przewidzieć przyszłą sytuację finansową firmy, opierając się na wystawionych i zaksięgowanych fakturach. Na podstawie określonych w nich dat płatności Idea Cloud prognozuje cash flow firmy. Do tego system poznaje nawyki płatnicze przedsiębiorcy i jego kontrahentów, dzięki czemu określi przybliżony termin płatności za fakturę.

Zarządzą finansami

Przedstawiciele innych banków przyznają, że z zainteresowaniem przyglądają się temu, co robi Idea Bank. Niektóre już od dawna analizują rynek pod kątem wprowadzenia możliwości zarządzania finansami firmy. Ich zdaniem, to usługa, której przedsiębiorcy oczekują od banku. W najbliższej przyszłości takich możliwości może pojawić się na rynku więcej. Tymczasem banki pracują nad innymi zmianami w serwisach transakcyjnych — choć często tylko kosmetycznymi. BGŻ jeszcze w tym roku zmodyfikuje ser- wis transakcyjny eBGŻ Firma.

— Skupiliśmy się głównie na ułatwieniu nawigacji oraz intuicyjności poszczególnych kroków wykonywanych na co dzień w serwisie przez klienta — mówi Barbara Domańska, kierownik Departamentu Produktów Bankowości Korporacyjnej i Kanałów Elektronicznych Banku BGŻ.

Bank zapowiada też udostępnienie nowych produktów w kanałach on-line. Millennium Bank finalizuje prace nad uruchomieniem systemu powiadomień SMS dla osób odpowiedzialnych za całościowe zarządzanie finansami firmy. Wprowadzi możliwość ustalenia typów transakcji i zdarzeń finansowych, o których powiadamiana będzie wybrana lista osób. Dzięki temu dyrektor finansowy czy prezes będzie mógł otrzymywać z systemu informacje o transakcjach oczekujących na jego akceptację lub zbliżających się płatnościach. Raiffeisen Polbank natomiast na ten rok zaplanował wdrożenie w R-Online Biznes rozwiązania umożliwiającego autoryzację zleceń płatniczych i elektronicznych dyspozycji modyfikacji z wykorzystaniem tokena sms. Rozbudowany zostanie także moduł do zarządzania kartami debetowymi i charge. BPH natomiast umożliwi samodzielne otwieranie rachunku za pomocą portalu. Jednocześnie wiele instytucji skupia się na rozwoju bankowości mobilnej, o której opowiemy w kolejnym artykule.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu